I sommer fastslo Forbrukerombudet at Norwegian hadde brutt markedsføringsloven, fordi ombudet hevdet at selskapet annonserte billigbilletter kundene ikke klarte å bestille, melder NA24.I sommer viste en stikkprøve at flyselskapet kun tilbød lavprisbilletter på to av tyve destinasjoner.

— Uheldigvis hadde vi problemer med såkalt filing av priser den aktuelle dagen, hvilket gjorde at kampanje-mail gikk ut med informasjon om salgsstart før billettene faktisk lå i salg. Dette har vi nå tatt ytterligere konsekvensen av, og sender aldri ut mail før vi vet at billettene ligger ute. I dette tilfellet skulle billettene ha ligget ute, men grunnet en systemfeil ble det altså forsinkelse, skriver markedssjef Åsta Braathen i Norwegian i forklaringen til Forbrukerombudet.

Det stilles også spørsmål ved en annonse i Aftenposten den 14. juli, som en klager mener var både villedende og at billettene ikke var reelle.

— Forbrukerrådet skal nå gå nøyere gjennom dette og vurderer om Norwegian følger regelverket eller ikke, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerrådet til NA24. (©NTB)