Sola skinner, måkene hyler og vinden gir en akkurat passe bris til at det ikke er for varmt.

Vi er på kaia i Porsgrunn, like utenfor Elvebredden kafé, hvor båtene ligger langs brygga utover elva.

I enden ligger en stor båt.

Den trenger dobbelt så stor plass som de andre båtene som ligger fortøyd litt lenger inn.

– Velkommen! Stig om bord.

Vi trår varsomt over det lille gapet mellom brygga og båten, og så fort man kommer inn, er det tydelig at dette ikke er noen ordinær båt.

– Det er jo blitt en livsstil det her. Jeg er borte i båten veldig ofte, og tenker mye på båten når jeg ikke er her også, sier Ellefsen.

Med unntak av en pause, har Ellefsen og kona Lene Lippert (40) feriert med båt de siste 20 årene.

– Det var en periode vi siklet på hytte, men vi har valgt båt, sier han og fortsetter:

– Vi har nok langt flere overnattingsdøgn her, enn det folk har på hytta, sier han.

– Når vi kaster tauene på fredag, får man en følelse av at man kan slappe av. Man finner roen, beskriver Ellefsen.

Sammen med barna Sara Lippert Ellefsen (11) og Adam Lippert Ellefsen (12) reiser de gjerne ut på første turen allerede i april, og de prøver å komme seg ut på vannet så ofte som mulig fram til sesongen avsluttes i slutten av september.

– Samtidig har vi jo en avtale om at vi ikke kan bruke alle helgene i båten, og når du ville at vi skulle være i båten i vinterferien måtte jeg si stopp, sier Lene, litt diplomatisk mens hun kikker på mannen.

For det kan nesten bli for mye også.

– Ungene har cuper, det er selskap og det er andre ting som skjer også. Med den livsstilen her er det jo ting man må velge litt bort, forklarer hun.

Med en nesten 19 meter lang båt, fullt utstyrt, kan man vente seg reaksjoner.

– Det er jo ikke sånn at vi breier oss ut, men det er klart det kan komme kommentarer, sier Lene.

– Så dere er ikke en del av fiffen på sjøen?

– Vi er absolutt ikke noe fiff, vi er vanlige folk, svarer Lene kontant.

Men det koster penger å ha en båt som man bruker så mye man kan.

– Vi kommer nok til å bruke minst 60.000 kroner på drivstoff denne sesongen, om ikke mer, sier Ellefsen.

– Det er jo klart at det blir veldig langt mellom sydenturene når vi har valgt å ha båt, det er kanskje noe barna nevner at vi skulle gjort mer av, sier Lene.

Selv om livet om bord kan framstå luksuriøst, er de klare på at det er mye arbeid som ligger bak.

– Vi begge har jobbet hardt for det her. I løpet av 20 år er det her den sjuende båten vår, og vi har gjort noen fornuftige investeringer underveis med god timing i markedet. Derfor har noen av handlene gitt oss god avkastning, sier Ellefsen.

Både han og Lene bruker mye tid til vedlikehold, og med en stor båt følger et stort ansvar.

– Erik er jo mekaniker og gjør veldig mye selv. Samtidig er jeg en «handy» kvinne, og hjelper til med mye, men det gjør jo at man ikke får like mye tid til alt annet, sier hun, som selv er sosionom.

Ellefsen bryr seg lite om hva andre tenker om at han og familien ferierer i en båt til fem millioner kroner.

– Jeg føler ikke noe på det i det hele tatt. Vi har ikke fått noe gratis, og vet godt hvor mye arbeid og sparing som ligger bak å komme hit vi er nå, sier han.

– Men det er viktig å påpeke at de aller fleste vi møter er jo bare hyggelige og positive, tilføyer Lene.

Når vi spør familien om hvor det er best å reise med båt, renner opplevelsene inn.

Alt fra Risør, Arendal, til Tvedestrand.

Mange av turene går sørover, men likevel er det vel så flott i skjærgården i Telemark.

– Vannet blir klarere og klarere jo lenger sør man kommer, men det blir også kaldere og kaldere. Så fordelen med å være her er jo at det er mye varmere badevann, smiler Erik.

For familien er selve turen vel så mye av kosen, som destinasjonen de er på vei mot.