Inspektør vil ikke la seg avhøre av norsk politi

— Brannen ble holdt i live med diesel fra skipets tanker, ble det hevdet på pressekonferansen i Oslo.

Publisert:

Brann om bord i passasjerfergen "Scandinavian Star" i Skagerak mellom Oslo og Fredrikshavn. 159 mennesker omkom i brannen. Flyfoto av skipet i brann . Foto: NTB Scanpix

Den pensjonerte danske sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen er tilstede under pressekonferansen til Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star som holdes i Oslo søndag Foto: NTB Scanpix

  • NTB
  • Gerd Margrethe Tjeldflåt
  • Per Annar Holm
  • Jon Anders Skau
Denne artikkelen er over fire år gammel

«Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star» holdt i dag klokken 12 pressekonferanse om nye opplysninger om brannen i 1990 som kostet 159 menneskeliv.

På pressekonferansen i Oslo stilte danske Flemming Thue Jensen, som var hovedundersøker fra den danske Søfartsstyrelsen. Lørdag ble det kjent at Jensen hevder at to fra mannskapet tente på Scandinavian Star.

Mener diesel ble tatt fra tankene

På pressekonferansen i Oslo stillte også sjøteknisk sakkyndig Giske Weddegjerde.

Ifølge Bergens Tidende, som var på pressekonferansen, fortalte Weddergjerde at det manglet diesel i tankene sammenlignet med hvor mye båten normalt ville brukt. Det er rundt 120.000 liter diesel, eller ti tankbiler, som man ikke kan gjøre rede for, mener Gisle Weddegjerde, som er sjøteknisk sakkyndig for stiftelsen.

Energien tilført fra denne dieselen stemmer godt overens med simuleringer av brannforløpet, ifølge Ståle Eilertsen i Skansen consult.

— Brannen kan umulig forklares uten at det tilføres energi, og det stemmer veldig godt med den mengden diesel som mangler, sa Eilertsen.

Vil ikke la seg avhøre

Den pensjonerte danske sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen er tilstede under pressekonferansen til Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star som holdes i Oslo søndag Foto: NTB Scanpix

Ifølge NTB sier skipsinspektøren at han ikke vil la seg avhøre av politiet om brannen, og begrunnder slik:

– Jeg har ikke tillit til norsk politi. Jeg er derimot villig til å møte i en rettssal, men ikke la meg avhøre, sier Jensen.

Som en av de første granskerne om bord i den utbrente ferja etter brannen i april 1990, fant han raskt tegn til at brannen må ha blitt antent og at det måtte ha skjedd av noen med spesiell kjennskap til skipet. Han har i 26 år vært overbevist om at brannen som kostet 159 mennesker livet skyldtes sabotasje utført av to personer fra mannskapet, og ikke en tilfeldig pyroman som senere ble utpekt.

– Politiet utelukket sabotasje

— Det sørgeligste er at hadde de hørt på hva jeg sa, kunne antall mistenke reelt vært redusert fra 482 til tre personer. Da ville saken vært oppklart i løpet av en måned. Det er i mine øyne den største skandalen, sa danske Flemming Thue Jensen på pressekonferansen.

Da han gikk til politiet med sine funn og konklusjonen, fikk han derimot beskjed om at politiet utelukket at brannen kunne dreie seg om sabotasje.

En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse, men anklagene mot ham ble trukket av politiet i 2014. En politirapport i 2014 slår fast at det ikke var grunnlag for å utpeke ham som gjerningsmann, selv om det var grunnlag for å mistenke ham.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.