15. mars 2012 traff det norske Hercules-flyet «Siv» fjellmassivet Kebnekaise ti meter under toppen med en hastighet av 520 km/t.

De fem om bord ble drept øyeblikkelig. Det oppsto også flere mindre branner i vrakrestene.

Torsdag i forrige uke var de etterlatte samlet på Gardermoen flystasjon, hvor den norske transportskadronen 335 har sin base, skriver Aftenposten.no.

Her fikk de også møte lederen av den svenske havarikommisjonen, Agne Widholm, som orienterte dem om årsakene til ulykken og ga dem innsyn i den 135 sider lange rapporten.

Les hele rapporten her.

Flere misforståelser

Av flyets lydlogg fremgår det at de på flyvningen mellom Evenes lufthavn og Kiruna skulle skje med instrumentene innstilt slikat de kunne fly taktisk og skulle kunne følge terrenget uten at anti-kollisjons-systemet slo alarm.

På vakt ved tårnet i Kiruna var det bare én flyveleder på vakt, og han var relativt ny i jobben og hadde ikke tidligere tatt i mot fly som kom vestfra.

På ulykkestidspunktet var flyet i et område hvor svenske radarsystemer ikke kunne «se» det, og opptakene av samtaler mellom pilotene og bakkekontrollen i Kiruna indikerer at de misoppfattet hverandres intensjoner med flyvingen.

Ifølge lekkasjer iNorrbottens kurirenfår Luftforsvaret nå kritikk for at det ikke fantes begrensninger for hvordan varslingssystemet som sier fra om flyet er på kollisjonskurs med bakken kunne skrues av og på uten at pilotene uttrykkelig fikk beskjed om at systemet var satt ut av funksjon.

Her er granskningskommisjonens hovedfunn:

  • Både flyvelederne ved luftkontrollsentralen i Stockholm og Kiruna har gitt klareringer uten å vite hvor luftfartøyet geografisk befant seg.

  • Havarikommisjonens utredninger peker på flere forhold som indikerer at der er svakheter i det svenske Luftfartsverkets sikkerhetskultur.

  • Tårnet i Kiruna ventet 20 minutter lengre med å melde flyet savnet enn det som er foreskrevet i gjeldende regelverk.

  • Politiet i Norrbotten ventet 3,5 timer fra de ble varslet om ulykken til fjellreddere ble sendt ut.

  • Det svenske redningshelikopteret brukte 2,5 timer med to mellomlandinger for tanking før det var fremme i søksområdet. Redningshelikoptere kom også fra Norge og Danmark.

  • Pilotene kontrollerte ikke flyveledernes klarering opp mot laveste sikre flyvenivå.

  • De har ikke vært oppmerksomme på den faren det underleggende terrenget utgjorde.

  • Havarikommisjonen har ikke funnet at det norske Luftforsvaret har rutiner som sikrer at flyvning planlegges i overenstemmelse med gjeldene bestemmelser.

  • Planleggingsmaterialet som ble utlevert til besetningen var laget for en annen type oppdrag og LFC-kartet var sannsynligvis ikke i bruk under flyvningen.

  • Manglende rutiner hos det norske Luftforsvaret samt uklarheter i systemets dokumentasjon og utdannelse kan ha foranlediget at besetningen hadde mangler i sin kunnskap om og håndtering av bakkekollisjonsvarslingssystemet.

Forsinket rapport

Den svenskeStatens havarikommission (SHK)har normalt ett år på seg for å legge frem sine rapporter, men 15. mars i år var de langt fra ferdige.

Også senere har det kommet utsettelser, men klokken 10 i formiddag legges den frem på en pressekonferanse i Stockholm.

En halv time senere vil så rapporten formelt overleveres til sjefen for Forsvarets operative hovedkvarter, generalløytnant Morten Haga Lunde, av brigader Per Egil Rygg i Oslo Militære Samfund.

Så vil forsvarssjef general Harald Sunde og generalinspektøren for Luftforsvaret, generalmajor Finn Kristian Hannestad, gi en kort kommentar.