Aftenpostenhar vært i kontakt med kapteinen på det norske skipet St. Petersburg .

Kapteinen henviste til rederiets hovedkontor i Oslo for opplysninger om søket, men fortalte likevel at det er noe tåke og en bølgehøyde på én til to meter i området.

Det norske biltransportskipet St. Petersburg var opprinnelig på vei til Perth fra Sør-Afrika, men ble omdirigert. Skipet ankom søkeområdet 2260 km sørvest for Perth like før klokken 10.30 norsk tid.

-Vi ser på radarene at skipet er det eneste i nærheten. Alle andre skip er svært langt unna, sier kommunikasjonsdirektør Erik Giercksky i Rederiforbundet til Aftenposten.

Giercksky sier søket er koordinert av australske myndigheter, men at det nærmeste australske skipet er to døgn unna området.

Bistår myndighetene

— Höegh St. Petersburg er fremme i søksområdet. Vi fikk den beskjeden for en times tid siden, sier Christian Olsen i medieteamet i rederiet Høegh til Aftenposten klokken 11.30.

Høegh St. Petersburg ankom området sørvest for Perth hvor det kan være observert vrakrester etter det savnede flyet fra Malaysia Airlines. Foto: Hoegh.com/NTB Scanpix

— Hvor lenge kan hun være med i letingen?- Hun har nok bunkers om bord og vil bistå så lenge det er ønsket av australske myndigheter, sier han.

Olsen sier han har fått opplysninger om at været «ikke er veldig bra» i området.

Britiske HMS Echo (H87) blir også dirigert til leteområdet. Hun befinner seg nå øst for Suez-kanalen.

Militære patruljefly

Australia, New Zealand og USA har sendt fire militære patruljefly for å søke etter det som kan være deler av det savnde Malaysia Airlines-flyet.

Satellittbildene ble frigitt av Australian Maritime Safety Authority (AMSA) og viser en 24 meter lang gjenstand som etterforskere mener kan være en del av flyet.

Det er oppdaget gjenstander som kan være knyttet til det savnede malaysiske flyet i Indiahavet, ifølge Australias statsminister Tony Abbott.

Kapring mer usannsynlig

Lederen i Norges Flygerforbunds sikkerhetskomité, Jo Bjørn Skatvold, sier man ikke kan ta noe for sikkert før man har fått de eventuelle flydelene på land, analysert dem og slått fast at det er fra et luftfartøy som MH 370. — Det har kommet endringer i opplysningene hele uken, så man kan ikke ta noe for gitt. Det virker som om radarinformasjonen myndighetene viste til for en uke siden, ikke var hundre prosent til å stole på.

Dersom gjenstandene på satellittbildene faktisk er fra MH 370 kan det se ut som om flyet har hatt kurs tilbake mot Kuala Lumpur. Skatvold viser til en lignende hendelse i 1989 Norge der et fly fra Oslo til Tromsø måtte snu over halvveis og lande på Værnes på grunn av en elektronisk brann.

— Enten kan en brann ha slått ut transponderen eller så måtte man ha dratt ut alt av sikringer, sier Skatvold om MH 370. Han mener teorien om kapring faller i fisk dersom det viser seg at gjenstandene er fra flyet.

— Det myndighetene har sagt om kapring blir da vanskelig å tro. Det er usannsynlig at flyet er kapret dersom det har flydd «ut i ingenting». Men man må være åpen om det meste, bare man ikke konkluderer.

Leter etter den svarte boksen

Transportminister Hishammuddin Hussein ble på en pressekonferanse torsdag spurt om letingen etter «den svarte boksen».

— Vi må bruke sonarteknologi, og legge om søkingen når den tid kommer, sier han og legger til at første prioritering er å finne ut hvor flyet er.

— Den svarte boksen kan gi oss svar på om flyet har blitt utsatt for en tragisk ulykke eller om det var en villet handling.

Han presiserer at det tok to år før de fant boksen fra Air France-flyet, så det kan ta tid selv om vrakrester blir funnet på havet.

— Først er det en type teknologi som må brukes for å finne boksen, denne teknologien er det få land som har. Når den svarte boksen slutter å sende ut «ping», etter 30 dager, som i Air France-saken, er det en helt annen teknologi som må brukes. Denne teknologien har ikke Malaysias u-båter, sier transportministeren.