SAS-toppene Eivnd Roald (t.h) og Joakim Landholm (t.v) har tatt over et splitter nytt Boeing 737-800 NG-fly. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Nederlagsdømte SAS girer kraftig opp i flykrigen mot Norwegian.

Med nyslanket selskap og lavere kostnader kjøper selskapet inn nye fly i stor stil, enda flere nye direkteruter kommer i løpet av kort tid og selskapets image moderniseres.

Ledelsen i det nye SAS forsikrer at selskapet skal være konkurransedyktige i den pågående priskrigen.

Endringene kommer med en helt ny konsernledelse som nå forbereder de mest omfattende endringene på mange tiår når det gjelder selskapets image.

Knallhard kamp

Bakteppet er enkelt: Kampen om passasjerene blir hardere og hardere, og Norwegian vokser seg stadig større.

Den nye SAS-ledelsen mener at tiden nå er inne for å sette ned foten. Det innebærer samtidig at man ikke lenger skal bruke all energi på å lete etter kostnader som kan kuttes.

— Endringene vi gjør i flyene og på flyplassene skjer fordi vi ønsker å skape en nytt og friskere utseende, en tydeligere «look». Dette er noen av tiltakene som i sum skal gjøre selskapet mer attraktivt, effektivt og lønnsomt, sier selskapets kommersielle direktør, Joakim Landholm til Aftenposten.

I tillegg til Landholm spiller den nye nordmannen i SAS-ledelsen, Eivind Roald, en nøkkelrolle i de endringene som SAS nå i hurtig takt vil bli innført i SAS. Å modernisere flyflåten er man allerede i full gang med.

Farvel til dypblått

Fredag hentet selskapet hjem nok et fabrikknytt fly av typen Boeing 737–800 Next Generation, et av de mest moderne Seattle-fabrikken produserer. Det og alle andre SAS-fly vil etter hvert få et helt nytt interiør.

Det vil bety et farvel med den dypblå fargen som til nå har preget selskapets flykabiner så å si helt siden selskapet ble dannet.

Eksempelet på nytt interiør SAS viser frem er en kabin der det grå dominerer.

— Det første flyet med nytt interiør vil være klar før nyttår. Så vil utskiftingen på selskapets andre fly, med nye stoler som gir bedre benplass, komme når flyene er inne til sin årlige store sjekk, forteller SAS-direktøren.

Han regner med at utskiftingen på hele flyflåten er ferdig i løpet av 2014. ## Gratis mat

På flyplassene kommer endringene raskt, allerede i neste uke blir flyplassen i Malmö gjenstand for de nye endringene.

På Gardermoen vil den nye SAS-designen etter alt å dømme være klar før nyttår, og det er meningen at alle de store flyplassene skal få nytt utseende. I Norge betyr det både Bergen og Trondheim.

— Vi ønsker rett og slett å synes bedre med en enhetlig farge, sier Landholm.

SAS varsler også endringer i servicekonseptet om bord. Selskapet installerer nå trådløst nett fortløpende.

SAS varsler dessuten at det vil komme en hel rekke nyheter om servicetilbudet om bord i løpet av året, og etter det Aftenposten forstår vurderer selskapet om det igjen skal bli gratis matservering til alle på flyene.

Dette vil Landholm ikke si noe konkret om nå, bare dette:

— Vi vurderer mange mulige løsninger for dette med service om bord og vi kommer med mange nyheter, det kan jeg bekrefte, sier han.

Ikke nok

- Men slaget om passasjerene står vel ikke om nytt interiør i flyene eller ny SAS-farge på flyplassene?

— Definitivt ikke. Med disse tiltakene skal være noen av brikkene i det store arbeidet som vi har satt i gang for å bedre vår konkurransesituasjon og gjøre selskapet lønnsomt. Vi skal få folk til å like oss så godt at de reiser med oss igjen og igjen. Og da må vi selvsagt også ha billettpriser som folk finner attraktive. I tillegg til lave priser uten skjulte gebyrer kan vi spille på et stort nettverk og mange frekvenser og gi folk et bedre produkt enn det jeg mener lavprisselskapene – inkludert Norwegian – kan, sier Landholm.

Nye direkteruter

Også på rutesiden varsler SAS nyheter, og det er fortrinnsvis på det internasjonalt voksende fritidsmarkedet og på storbyer at de nye rutene vil komme.

Hittil i år er det klart at selskapet starter ikke mindre enn 28 nye direkteruter.

Og selskapet kommer med enda flere rutenyheter om kort tid, fra flere SAS-baser og til destinasjoner som i dag ikke inngår i SAS sitt nettverk.

— Til dette trenger vi ikke å øke antallet fly, men å hente ut fordelene av at flyene utnyttes bedre gjennom døgnet. Hvilke eksakte nye ruter som kommer kan vi ikke si noe om nå av hensyn til konkurrentene, bare si at vi bl.a. ser på et utvidet Midtøsten som spesielt interessant og at vi må følge opp den strømmen av skandinaviske reisende som fins mot landene i Middehavsregionen, sier Landholm.

Digital satsing

Også nordmannen Eivind Roald har en nøkkelrolle i endringene. Han er ny konserndirektør for salg og markedsføring og startet i jobben for uker siden startet etter å ha vært mangeårig Norge-sjef for dataselskapet Hewlett Packard.

Han lover bredbånd i alle fly etter hvert, og mener dessuten at det er store gevinster å hente ut av det han kaller for en smartere bruk av ny teknologi.

— Vi vet mye om kunden gjennom vårt fordelsprogram EuroBonus. På den måten kan vi skreddersy våre tilbud mot det vi vet den enkelte passasjer ønsker. Vi skal også være til stede på alle digitale plattformer med mer brukervennlige løsninger. I løpet av de neste månedene vil du se fremskritt på disse områdene, fra billettbestillingen på nettet til ny applikasjon for smarttelefonene, sier Roald.

- SAS-ånden tilbake

Dersom SAS skal komme tilbake til gamle høyder, må selskapet både satse på å få ned kostnadsnivået og på å tilby noe ekstra sammenlignet med de andre flyselskapene, mener professor i markedsføring Tor W. Andreassen.

— Når kostnadsnivået er tilnærmet likt, så er det er det selskapet som klarer å tilby en merverdi som vil vinne kampen om kundene. Det kan dreie seg om service i form av kaffe- og matservering eller Internett om bord slik at man kan jobbe på reisen, sier han.

Andreassen påpeker at nettverket Star Alliance som SAS er en del av, er en vel så stor fordel.

— Dette betyr at de kan tilby reiser i hele verden, mens Norwegian står helt alene. Folk er ikke lenger lojale mot det enkelte flyselskap, men de er lojale mot flyallianser, sier han.

Andreassen mener fornyelsen av SAS viser at selskapet igjen satser på kundeopplevelsen.

- Etter flere år har det eneste fokuset for SAS vært å kutte kostnadene, nå virker det som SAS-ånden er tilbake og de ønsker å markere seg som et annerledes flyselskap som tilbyr en merverdi til kundene. Dersom dette lykkes vil de kunne ta høyere pris enn markedspris og dermed tjene penger.