— SV og miljøvernminister Bård Vegar Solhjell skal ha ros for at meldingen endelig ble presentert, sier Skomsvoll. - Meldingen er på hele 282 sider, og de mest kritiske vil nok si at her er mye å lese, men ikke veldig mye nytt.

— Grunntanken fra Stortingets klimaforlik fra 2008 er gjennomgående ført videre. Alle politiske partier på Stortinget med unntak av Fremskrittspartiet var med på forliket. Fremskrittspartiet ble ikke invitert, og ville heller ikke være med videre, slår Skumsvoll fast.

— Fremskrittspartiet har hele tiden hevdet at kostnadene for å gjennomføre intensjonene i klimaforliket ville skade norsk fastlandsindustri. Selv kilder i finansdepartementet har tatt til orde for de høye kostnadene ved å redusere klimagassutslippene som forutsatt i klimaforliket.

— Tross disse sterke kostnadsvarslene, har SV trumfet gjennom at kravet om to tredjedeler av norske klimaforpliktelser skal kuttes i Norge. Det betyr 15 til17 mill tonn CO2 før 2020. De færreste innen det politiske Norge eller fra industrisiden tror dette lar seg gjennomføre.

Til sist nevner Skumsvoll at rapporten peker også på at vi får en raskere planlegging og utbygging av høyhastighetstog rundt de store byene. Da særlig i triangelet Lillehammer, Halden og Skien som vil få dobbelsporet jernbane mye tidligere enn planlagt.