— Det er ikke noe annet å si enn at vi beklager. Vi vet at kundene våre og det norske samfunn er veldig avhengig av mobilnettet, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri i Telenor til Aftenposten fredag morgen.

Mellom klokken 19.20 og 21.35 i går var det umulig både å ringe og sende SMS i Telenors nett. Dette er en av de største feilene i Telenor-nettet noensinne.

— Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding.

Selskapet sier at det var en oppgradering av en database som førte til at feilsituasjonen oppsto.

- Kriseledelsen i Telenor Norge ble etablert og feilårsaken ble identifisert. Vi beklager de problemer denne feilsituasjonen medførte for våre kunder og vi vil nå iverksette nødvendige tiltak for å unngå at slike feil oppstår, sier Svendsen.

Telenor fant feilen ti over ni i går kveld, etter at nettet var nede i nesten to timer. 25 minutter senere var feilen rettet og mobilnette fungerte igjen.

— Vi fant feilen ganske raskt, og brukte deretter noe tid på å rette den, sier Uribarri.

Må finne ut hva som gikk galt

Telenor sier de vil iverksette nødvendige tiltak for å unngå at slike feil oppstår.

- Hva slags tiltak er det snakk om?

— Først vil vi gjennomgå denne situasjonen og finne ut hva som gikk galt. Så vil vi iverkesette nødvendige tiltak, sier Uribarri.

Hun legger til at dette var en daglig oppgradering som de gjør flere av hver dag.

- Betyr det at dere ikke har sikret dere mot at hele mobilnettet kan rammes samtidig?

— Når vi gjør oppgraderinger, er det lagt til rette for at slike ting ikke skal skje. Hvorfor dette skjedde nå, skal vi finne ut av og så vil vi iverksette tiltak i henhold til det, gjentar Uribarri.

- Nødnumrene ikke berørt

Reaksjonene blant både politikere og publikum var sterke, og flere peker på at over to timer uten mobildekning er lang tid.

— Dette er sjokkerende og svært alvorlig. Mange folk har bare mobiltelefonen hvis noe skjer: Ved en brann eller ulykke. I tillegg er mye av vår grunnleggende og vitale infrastruktur helt avhengig av Telenors nett. Derfor er dette så alvorlig, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til Aftenposten i går kveld.

Telenor sier at nødnumrene ikke var berørt av feilen, og at fastnettet fungerte som normalt.

- Likevel ba dere kundene ta ut simkortet for å komme i kontakt med nødetatene?

— Teknisk sett var nødnummerne oppe og de skulle virke fra både fasttelefon og mobil. For sikkerhetsskyld gikk vi ut med informasjonen om å fjerne simkortet. Da er vi garantert at de som trengte det kom frem til nødetatene, sier Uribarri.

Hvis man tar ut sim-kortet, vil det kun være mulig å ringe 112 (politiet). De vil deretter kunne sette videre til annen nødetat.