Nå brukes vegtrafikkloven for å kondemnere selv tomme spritbiler som er på vei ut av Norge, skriver Aftenposten.

Samtidig legges unndratte avgifter til grunn når bøtene skal beregnes. Dermed kommer regningen for over 100.000 kroner.

På politiets parkeringsplass ved tollstasjonen på Svinesund står luksusbilene tett. En BMW-SUV, her, to-tre fete Mercedeser der, men også mange Passater og Volvo V70, som er smuglernes favorittbiler.

Selv om bilopphuggere stadig forsyner seg fra politiets lager, står det nå mer enn 50 smuglerbiler og hutrer under snødekket.

Livsfarlige biler

Mange av smuglerbilene er bygget om, og noen karakteriseres som de reneste likkistene i trafikken.

Dette er Tollvesenets siste storbeslag da fire biler ble stanset på Svinesund. De var alle kraftig overlastet.FOTO: Tollvesenet

I april i fjor forårsaket en ruset polakk dødsulykken ved Liertoppen da han braste inn i en trailer med 1,4 tonn øl og sprit i bilen.41-åringen ble i Drammen tingrett dømt til ubetinget fengsel i tre år og åtte måneder for uaktsomt bildrap under særdeles skjerpende omsteningheter etter at en 42-åring fra Lier ble drept på stedet.

Undersøker om ulykkessjåføren ved Lier var i amfetaminrus

— Laget «smugler-åpning»

De siste månedene er flere kolonner med spritbiler - også kalt «smuglertog» - blitt stanset i Østfold. På bare to aksjoner tok toll og politi beslag i 20 polske spritbiler.

Samtidig vet myndighetene at minst et tilsvarende antall smuglerbiler slapp unna:

— Smuglerne skyr ingen midler og kjører gjerne mange kilometer mot kjøreretningen. For å unngå at de skal drepe noen har vi derfor laget en «smugler-åpning» i midtdeleren på E6 ved tollstasjonen slik at de som bråsnur ved kontroll skal kunne komme over i riktig kjørefelt, forteller vaktleder Per Kristian Grandahl hos tollvesenet på Svinesund til Aftenposten.

Vaktleder Per Kristian Eriksen med tre av de siste spritbilene fra Polen.FOTO: Per Annar Holm|

For å unngå farlige situasjoner slippes nå smuglertogene over grensa før UP, lokalt politi og toll tetter småveiene vekk og stanser all trafikk. — Nå bruker vi UP og vegtrafikkloven for alt den er verdt. For ikke å bli avslørt bygges mange smuglerbiler om slik at bilene blir stivere i fjærene, men dette forandrer også bilens kjøreegenskaper. Det er lenge siden norsk rett gikk med på å beslaglegge biler brukt til smugling, men nå har vi også tatt tre tomme biler på vei ut av Norge og fått disse hugget opp, sier politiinspektør John Skarpeid ved Østfold politidistrikt.

Bruker proff-paragrafen

Det er Skarpeid og hans folk på organisert kriminalitet som har bygget opp de største sakene mot de polske spritsmuglerne de siste årene.

Selv om smuglerne kan det norske bøte- og straffenivået til fingerspissene, får de ubetinget fengsel i 18-24 måneder fordi politiet klarer å overbevise retten om at virksomheten er godt organisert og at smuglerne opptrer som deltagere i en kriminell gruppe.

Politiinspektør John SkarpeidFOTO: Per Annar Holm|

— Tradisjonelt har det vært lav straff for å smugle sigaretter, men når vi legger avgiftsunndragelsen til grunn er det ikke mange tusen sigaretter du skal ha i bilen før bøtene bikker over 100.000 kroner, sier Skarpeid.Et annet verktøy politiet nå bruker mer aktivt, er innreiseforbud. Begår du en forbrytelse i Norge, kan de miste retten til å komme tilbake for to eller fem år.

Gjentar lovbruddene seg kan du også få innreiseforbud på livstid.

— Nå er straffen hevet til ett års ubetinget fengsel for første brudd på innreiseforbudet og 18 måneder ved gjentagelse. Jeg tror dette er et viktig bidrag for å hindre ny kriminalitet, sier Skarpeid.

- Faste ruter

Gjennom å kartlegge bompasseringer, ferger og hvilke basestasjoner mobilen slo inn på avdekket Østfold politidistrikt hvordan faste sjåfører hadde sine ruter til Oslo, Bergen, Stavanger og Haugesund:

- Samme sjåfør kom inn over Svinesund klokken 06, klokken 13 var han i Bergen, før han kom ut over Svinesund ved 22-tiden. Neste dager var samme mann på samme runde. Han sa at han trengte penger for å operere øynene fordi han så så dårlig, sier Skarpeid.

Politi og toll vet at det må finnes flere lagre av øl, sprit og sigaretter mellom Svinesund og Gøteborg hvor sjåførene henter biler som står ferdig lastet opp.

— Vi tar nok bare toppen av det berømmelige isfjellet. I fjor ble det tatt beslag i 52 smuglerbiler, sier Skarpeid.

Tolloverinspektør Cathrine Bærem og lageransvarlig Jon Einarsen på Svinesund med litt av øl-lasten fra Polen som er blitt stanset de siste ukene.FOTO: Per Annar Holm

— «ZDR»-skilterBåde vaktleder Grandahl og politiinspektør Skarpeid bekrefter at mye av sprittrafikken til Norge har sitt utgangspunkt i den nord-polske byen Drawsko Pomorski.

I denne byen har bilene ZDR-skilt, noe som får alarmen til å gå både titt og ofte på Svinesund.

Alle biler som nærmer seg grensesovergangene blir nemlig videofilmet og bilskiltene elektronisk registrert.

Så sjekkes disse dataene lynraskt opp mot et register over biler som tidligere har vært brukt til smugling, eller er registrert for annen kriminalitet.

— Dette vet også smuglerne, så nå setter de heller på norske, svenske eller tyske bilskilt, sier Grandahl.

Sjekker finn.no

Skarpeid sier smuglerligaene er godt organisert og profesjonelle i sin bransje:

Vaktleder Per Kristian Grandahl viser frem beslaget på 460 kilo khat gjort i begynnelsen av februar.FOTO: Per Annar Holm|

— Et nytt trekk er at de også lager falske skilt. Først sjekker de på finn.no for å finne samme biltype, årsmodell og farge, og så lager de «norske» skilt til bilene sine, sier Skarpeid.De siste månedene har politi og tollvesen gjort flere beslag av khat som alle havnet på den norske «Topp-3-listen».

— Før var beslagene gjerne på 40-80 kilo, men nå har det kommet flere partier med 400-500 kilo. Khat tar mye plass og er ferskvare som må raskt frem, sier Grandahl.