Frem til nå har en av flygerne kunnet forlate førerkabinen en kort stund, uten at vedkommende er blitt erstattet. I de tilfellene hvor det er to flygere, har dermed en sittet alene igjen inne i cockpit, skriverNRK.

– Vi forandrer prosedyrene våre i dette minutt, slik at det til enhver tid skal være to personer i cockpit, sier flygesjef Gudmund Taraldsen i Norwegian Air Norway AS.

Det europeiske regelverket setter imidlertid ingen krav til at det må være flere enn én person i cockpit hele tiden.

– Dersom en av flygerne går ut, må en fra kabinbesetningen være i cockpit den tiden den ene flygeren er ute. Vi legger oss dermed på linje med det amerikanske regelverket, sier Taraldsen.

Også det canadiske flyselskapet Air Transat og islandske Icelandair innfører samme endring som Norwegian, melderLe Figaro. Det gjør også britiske EasyJet.

Skyldes flystyrten

Ifølge franske etterforskere styrtet den 28 år gamle andreflygeren, tyskeren Andreas Lubitz, Germanwings-flyet i de franske Alpene med vilje tirsdag. Det skjedde etter at han låste kapteinen ute av cockpiten. 150 personer omkom.

Taraldsen legger ikke skjul på at regelendringen er fremskyndet som følge av flystyrten.

– Vi har imidlertid snakket om forskjellene mellom europeisk og amerikansk regelverk lenge, så vi har hatt det på blokka en stund, sier han.

SAS vil ikke gå i detalj om sine rutiner, men opplyser at det gjøres en avtale med purser dersom en av flygerne forlater cockpit.

– Vi kommenterer aldri hva som er våre sikkerhetsrutiner når det gjelder cockpit, sa presseansvarlig Henrik Edström ved SAS tilAdresseavisen.

– Ingen rutineendring

Lufthansa, som står bak Germanwings, har ingen planer om å endre sine rutiner etter flystyrten.

– Det ser jeg ingen grunn til på nåværende tidspunkt, sier Lufthansa-sjef Carsten Spohr.

Han hevder at man ikke kan utelukke tilfeller som det som skjedde med flyet som styrtet i Alpene.

– Uansett hvor høye sikkerhetsbestemmelser et flyselskap har, kan man ikke forhindre det, sier Spohr.

Nyhetsbyrået AFP skriver at Lufthansa-sjefen sa at man utenfor cockpiten kan trykke en kode, og hvis ingen svarer, åpnes døren elektronisk.

– Men dette kan forhindres av personen inne i cockpiten. Så enten brukte ikke piloten koden, noe jeg ikke kan forestille meg, eller så ble døren blokkert fra innsiden, sier Spohr.