Hva mener du om saken? Bli med i debatten nederst i saken!

OSLO: Unntaket er strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Trondheim og Trondheim-Bodø. På disse strekningene vil kundene få tilbake 50 prosent av billettprisen ved forsinkelser på over en time.

Gjelder alle

Reglene gjelder alle, også kunder med periodebillett. Hvis du har periodebillett, regnes kompensasjonen ut ved at en deler på antall dager billetten er gyldig for.

— For oss er det viktigste at toget går når det skal, men vi har lyttet til kundene som ikke har fått det de har betalt for. Derfor er vi glad for å innføre denne ordningen som er langt bedre enn den EU foreslår, sier konsernsjef Einar Enger i NSB.

Kunden må selv kontakte NSBs Servicesenter for å få utbetalt kompensasjon.

Godt fornøyd

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er godt fornøyd med at NSB nå har fått i stand en ny ordning for refusjon. Hun tror landets togpendlere vil bli positivt overrasket.

— Jeg er veldig godt fornøyd med at NSB nå får på plass en refusjonsordning for togpassasjerer. Det aller viktigste er at flere tog går i rute, men det å refundere billettutgifter forteller at passasjerene nå blir sett og hørt, sier Kleppa til NTB.

Hun forteller at den nye refusjonsordningen kommer som resultat av en dialog mellom NSB og departementet. NSB har den siste tiden slitt kraftig med å få togene til å gå i rute, men ministeren frykter ikke at kostnadene skal bli for store for NSB.

Kaos

Leder Willy Frantzen i pendlerforeningen i Follo og Østfold er spent på hvordan NSB skal gjennomføre ordningen. Han ser for seg kaos:

— Når flere tusen passasjerer kommer forsinket inn til Oslo S er det ingen som har tid til å stå i kø for å få tilbake halve billettprisen. Dessuten lurer jeg på hvordan folk skal bevise at de faktisk var med det forsinkede toget. Jeg er veldig spent på hvordan NSB skal gjennomføre denne ordningen, sier Frantzen til NRK.no.

Han mener også at en halv time forsinkelse for de fleste pendlere er altfor lenge.