TRONDHEIM: Fartøyvernsentrenes Fellesråd skriver dette i et brev til miljø— og utviklingsminister Erik Solheim (SV). Brevet inneholder sterk kritikk av Riksantikvarens «manglende prioriteringer» av de statlige midlene til fartøyvern.

Situasjonen hevdes å være spesielt kritisk ved Hardanger Fartøyvernsenter i Norheimsund og Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand. Nordnorsk Fartøyvernsenter og Båtmuseum i Gratangen i Troms har også så få oppdrag for 2010 at det vurderes å permittere spesialhåndverkere. De tre fartøyvernsentrene står i fare for å miste «unik kompetanse», blir det hevdet.

Riksantikvaren blir beskyldt for ikke å følge opp den nasjonale politikken på dette området.

– Stor nok bevilgning

Kritikken mot Riksantikvaren er begrunnet med at bevilgningen til fartøyvern på årets statsbudsjett er fordelt slik at de tre nasjonale fartøyvernsentrene ikke kan opprettholde «tilfredsstillende aktivitet og sysselsetting».

Fartøyvernsentrenes Fellesråd, med representanter for de tre sentrene, viser til Soria Moria-erklæringen og budsjettkommentaren om fartøyvern. I budsjettdokumentet står det blant annet at tilskuddsordningen skal medvirke til at Nordnorsk Fartøyvernsenter og Båtmuseum, Hardanger Fartøyvernsenter og Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter skal fungere som kompetansesenter for restaurering og vedlikehold av fartøy.

Fellesrådet mener regjeringens bevilgning til fartøyvern er stor nok til å gi rimelig aktivitet både ved de nasjonale fartøyvernsentrene, private verft og det frivillige fartøyvernet, og stiller seg derfor «uforstående til den situasjon vi er kommet opp i». Skylden legges på «manglende prioriteringer fra Riksantikvaren».

42 millioner kroner

I statsbudsjettet for 2010 er det på Riksantikvarens budsjett bevilget 42 millioner kroner til fartøyvern. En fylkesvis fordeling av midlene ble offentliggjort i april. Beløpene varierer fra 100.000 kroner til restaurering av fartøyet Trysilknut i Hedmark, til over 7 millioner kroner til vern av en lang rekke fartøyer i Hordaland.

Den lange listen over verneverdige fartøyer omfatter blant annet Turisten i Østfold, hjulbåten Skibladner i Oppland, Hestmanden i Vest-Agder, Folgefonn i Hordaland, Hansteen i Sør-Trøndelag, jekta Pauline i Nord-Trøndelag, og Gamle Helgeland, Gamle Salten og Gamle Lofotferga i Nordland.

Riksantikvaren opplyser i en pressemelding at søknadene for 2010 omfattet verneprosjekter med en samlet kostnad på 170 millioner kroner.