Dagligvarekjeden Extra hadde i 2019 en markedsandel på 14,7 prosent. Det innebar en økning på 1,4 prosentpoeng, viser ferske tall fra analysebyrået Nielsen.

Remas markedsandel falt med 0,5 prosentpoeng til 23,2 prosent. De blir nå pustet i nakken av hovedkonkurrenten Kiwi som øker med 0,5 prosentpoeng til 21,8 prosent.

Selvkritikk og innkjøpsordning

I november i fjor viste en gjennomgang gjennomført av Konkurransetilsynet at Norgesgruppen alltid får bedre betingelser fra leverandørene enn Coop og Rema 1000. For noen varer er prisforskjellen over 15 prosent.

– Det er vanskelig å si hvor mye av denne utviklingen som kan forklares med ulike innkjøpsbetingelser, men det er klart at disse dramatiske forskjellene er rotårsaken til veldig mye, sier administrerende direktør Trond Bentestuen i Rema 1000 i en pressemelding.

Han mener likevel at de må se på markedsføringen med et kritisk blikk, og også på hvordan butikkene deres ser ut.

– Men når du konkurrerer i et lavprismarked og starter femten meter bak andre, så er det vanskelig. Man får ingen gratis volumvekst i dette markedet, så det hadde vært fint med like rammebetingelser, sier Bentestuen.

Rema er likevel på førsteplass med størst markedsandel av kjedene, med Kiwi som nummer to, Extra som nummer tre og Meny som nummer fire med en markedsandel på 10,3 prosent.

Norgesgruppen, som eier Kiwi, Meny, Spar og Joker, hadde en samlet markedsandel ved utgangen av året på 43,7 prosent. Det er en økning på 0,5 prosentpoeng fra 2018. Coop, som har Extra, Prix, Mega, Marked og Obs, hadde en andel på 29,5 prosent, opp 0,1 prosentpoeng. I tillegg kommer Bunnpris med 3,6 prosent av markedet, som er en nedgang på 0,1 prosentpoeng.

Statistikken over vinnere og tapere i dagligvaremarkedet ble klart torsdag. Foto: Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Extra opp, Prix ned

Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis er fornøyd med Extras vekst og plassering som nummer tre på listen.

– Extra er lokomotivet vårt. Vi jobber med å få opp andre kjeder. Det er utrolig viktig for oss, sier han til DN.

Mye av Extras vekst skyldes omprofilering av butikker fra søsterkjeden Coop Prix. Dette er kjeden som opplevde størst fall i 2019, med 0,7 prosentpoeng.

Extra åpnet som første butikk i Halden i 2006 og teller nå 478 lavprisbutikker over hele landet. Det er niende år på rad Extra har vokst mest av alle dagligvarekjedene i 2019.

Norgesgruppen størst

Administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, er bekymret for Norgesgruppens sterke posisjon. Dersom Norgesgruppens innkjøpsvolum fra Bunnpris medregnes og økningen i markedsandeler fortsetter i lik takt som foregående år, så frykter NHO Service og Handel at Norgesgruppen vil få 50 prosent av dagligvaremarkedet i 2024.

– Vi ser nå en dramatisk utvikling der forbrukeren kommer til å stå igjen som taperen, sier Kaltenborn.

Over 46 prosent av innkjøpte varer til norsk dagligvaremarked forhandles av Norgesgruppen, når man regner med varer som selges til Bunnpris. Det gir en enorm forhandlingsmakt, påpeker NHO.

– Norgesgruppen har vokst kraftig gjennom to tiår, og veksten holdes oppe av konkurranseskadelig prisdiskriminering, noe Konkurransetilsynet avdekket før jul 2019. Dersom utviklingen fortsetter, ender vi raskt opp med et monopol eller duopol. Nå setter vi vår lit til at Konkurransetilsynet og regjeringen legger ytterligere trykk på arbeidet som er igangsatt med å forsøke å stanse denne uheldige utviklingen, sier hun.

Oversikten fra Nielsen viser at dagligvarebutikkenes omsetning totalt steg med 1,3 prosent i 2019.