OSLO: Jentene har brukt konfirmasjonspengene til rådyre merkevesker en stund. Og nå har guttene begynt også.

Andreas Øyungen Olsen går på Oslo handelsgym og har både veske og bag fra Mulberry. Bagen har han kjøpt i Dubai og den kostet 11.500 kroner.

— Den har veldig god kvalitet. Det er noe med skinnet, sier Olsen til Aftenposten.

Han har betalt for bagen selv.

— Eller, Statens lånekasse for utdanning har betalt den.

Olsens andre veske fra Mulberry kostet nesten 7000 kroner.

— Man ser at det er kvalitet. Jeg tror egentlig jeg kan ha den så lenge jeg vil, sier Olsen.

— Ja, jeg tror at det er jenter som har oppdaget Mulberry, og når de får kjæreste så vil de at gutten skal ha det. Det er veldig mange par som har det, sier han.

- Mulberry er lettvint

Jon Lundemoen, stylist, blogger og Farmen-deltager, mener fjortisguttene er blitt mer metroseksuelle, i hvert fall på vestkanten.

— I motebildet for fjortiser, på guttefronten, har det skjedd veldig store ting. Særlig på Oslo vest har det blitt veldig metroseksuelt. Tidligere var det sleikene og de store pannebåndene, men de to siste årene har det vært sånn at flere av guttene kan gå med veske og bruke solpudder og, det høres litt rart ut, men kjøre en litt homofil stil, sier Lundemoen.

Men han mener det er upersonlig å gå for merkeveske og merkejakke. Hvis han skal gi noen gode råd, er det å finne sin egen stil.

— Det er viktig å tenke på hva du selv liker, og bruke ungdomstiden til å prøve og feile litt. Ikke ta på deg masse labels for å få status, men finne noe som passer for hver enkelt. Det er mye kulere å finne seg en vintagebag som har et uttrykk og en historie. Mulberry er lettvint. Da kjøper du deg et uttrykk, sier Lundemoen.

Fan av Louis Vuitton

På vei ut fra Mulberry-butikken i Akersgata kommer 18 år gamle Espen Magnussen fra Vestby. Han har vært inne og sett på vesker fra Mulberry, selv om han egentlig er Louis Vuitton-fan.

— For meg er det viktig at det er god kvalitet. Skinnet er veldig bra, og så er det godt laget, sier Magnussen, som anslår at han fire eller fem Louis Vuitton-bager hjemme.

— Så det er kanskje på tide å bytte merke, mener han.

Pengene kommer mest fra foreldrene hans, men han tjener litt penger selv ved å jobbe på bensinstasjon.

Skal være litt slick

Moteredaktør i KK, Silje Pedersen, mener folk generelt er mer opptatt av designerplagg og merkenavn enn tidligere. For ungdommens del tror hun unge bloggere som skriver om mote og klær har bidratt til merkefokuset.

— Det har ført til et press på å ha de riktige designerplaggene. Og det er synd, for dette er ungdom som ikke har råd til sånne ting, sier Pedersen.

Hun har sett endringen hos de unge guttene også.

— Guttene nå legger ganske mye penger i jakker, og er veldig opptatt av sveis. Det skal være litt slick. Stilen er mer metroseksuell – nå er det mye mer akseptabelt å kle seg etter sin egen stil, og kanskje litt mer feminint, sier Pedersen.

Men hennes råd til tenåringer av begge kjønn er å gå litt mot strømmen. Og lete etter mormors gamle sommerhatt.

— Jeg synes det er kjempeviktig å finne sin egen stil, blande nytt og gammelt og være flink til å finne noe i skapet som kan brukes om igjen. Eller gå på loftet til foreldre eller besteforeldre – til sommeren er det ekstremt mye 70-tall, sier Pedersen.

Må ringe hjem før de kjøper vesken

Stine Folland, daglig leder hos Mulberry i Akersgata, bekrefter at de helt unge kundene kommer til dem.

— De som kommer hit, er fra 14-15-år og oppover, sier hun. Både gutter og jenter kommer, og guttene er også unge.

— Det kommer gutter fra fjortisalderen og oppover, sier Folland.

Hun forteller at guttene ofte kjøper Mulberry-vesken Brynmore, egentlig en kontorveske, som koster 7000 kroner. Den står sammen med herrekolleksjonen, men blir kjøpt av begge kjønn.

At ungdom kjøper vesker hos dem, har hun sett en god stund.

— De siste årene har det vært sånn. Jeg tror at folk er blitt mer bevisste på kvalitet, mener Folland.

Hos Ferner Jacobsen i Stortingsgata sier butikkmedarbeider Anne-Kari Barney noe av det samme.

— De er forferdelig unge, noen av dem, noen av dem siste året på ungdomsskolen, sier Barney.

— De siste fem årene, kanskje, har vi merket at gutter også har begynt å kjøpe dem.

Det de oftest vil ha, er vesken Brynmore.

Barney har ikke inntrykk av at det er ungdommens egne penger.

— Jeg tror at det er kanskje mamma og pappa som betaler, det er veldig mye telefonering frem og tilbake før de bestemmer seg.

En butikk på Sandvika Storsenter har først og fremst merket de unge jentene, mens på Gardermoen er det de voksne damene som kjøper Mulberry. Line Vernvik, butikkmedarbeider på Fashion på Gardermoen har imidlertid lagt merke til at døtrene er med.

— Det er gjerne en datter som lurer mor inn for å handle. De er veldig klar over hvilket merke det er, og har nok planer om å låne vesken, ler hun.