I valget mellom to hodepinetabletter – den ene fra et dyrere, kjent merke, den andre fra et billigere, mer ukjent merke, alt annet likt – hvilken velger du?

Tradisjonell økonomisk teori antar at vi i valget mellom to helt like varer velger oss den billigste. Nå viser en studie av økonomer fra universitetene i Tilburg, Nederland og Chicago, USA at det ikke alltid er sånn, skriver CNN, ifølge Aftenposten.no.

Velinformerte velger billigere

I studien har forskerne sett på hvilken effekt informasjon har på kundenes villighet til å betale mer for homogene produkter.

For eksempel er det mindre sannsynlig at kunder med høyere utdannelse kjøper de dyrere varemerkene, enn resten av befolkningen.

Og «ekspertene» skiller seg enda mer fra befolkningen sett under ett i sine kjøpevaner. Gjennomsnittskunden valgte i 40 prosent av tilfellene kjente varemerker når de kjøpte salt, sukker og bakepulver, mens de best informerte – profesjonelle kokker – bare valgte disse merkene i en femdel av tilfellene.

Økonomene så også nærmere på to pakker med aspirintabletter, som er helt like, bortsatt fra merke og pris. En fjerdedel av befolkningen i USA kjøpte pakken fra et dyrere varemerke, mens bare ni prosent av farmasøyter og leger kjøpte den samme.

Analysert 77 mill. handleturer

Økonomene antyder at markedsføring er med på å villede alle unntatt de mest kunnskapsrike konsumentene. Deres teori er at store reklamekampanjer presser prisen på de kjente varemerkene opp.

Økonomene har analysert 50 helseproduktkategorier og 241 kategorier med mat— og drikkevarer, og benyttet data som sporer 77 millioner handleturer gjort av rundt 125.000 husholdninger.