For Ivar S. Peersen, låtskriver og gitarist i det legendariske black metalbandet, handler det både om å slippe plate og kjempe for kulturbransjen samme uke:

Han er nemlig også styreleder i GramArt, landets største artistorganisasjon, og holdt appell under Red Alert Norge-aksjonen, som lys- og lydteknikere og crew tro til med etter at det ble kjent at de mister all økonomisk støtte om én måned.

– Politikerne må rett og slett ta inn over seg at dette har større ringvirkninger enn de later til å innse. Jeg tror ikke de skjønner rekkevidden – tror de at man bare kan skru på strømmen og være klare når dette er over? Da vil ikke de kompetente folkene være der.

Nedstemmende

Enslaved var akkurat ferdig med innspillingen av «Utgard», og med å lage råstoffet til internasjonal promotering, da alt ble «låst ned» som Peersen sier. Etter hvert begynte Enslaved å øve sammen, og invitert med på en stor onlinefestival.

– Vi så hvilken utrolig rekkevidde det hadde. Det var litt bakvendt, som brevskrivning, der vi spilte konserten og responsen kom i bakkant – ikke i samtid. Det var helt fantastisk. Samtidig er det frustrerende og nedstemmende å se at det etter så lang tid – etter at vi er over den første kneiken – at det ikke tas tak i det som skal skje videre, sier Ivar S. Peersen, som i Enslaved-sammenheng går under artistnavnet Ivar Bjørnson.

Enslaved holdt pusten da helseministeren prøvde å tvinge Oslo-byrådet til å stoppe alle arrangementer over 50 deltagere: Tilsvarende hadde skjedd hjemme i Bergen – over natten, uten varsel til bransjen. Men byrådet holdt stand, og dermed blir det dobbeltkonsert på Rockefeller 5. og 6. november, samt konsert på Byscenen i Trondheim 4. november – alle steder for 200 sittepublikummere.

Vikingskip

Enslaved er blant flaggskipene når norsk musikk utropes til en av våre fremste eksportvarer av de samme myndighetene som Peersen nå mener ikke tar kulturbransjen på alvor.

– Vi er vikingskipet, påpeker han med et lunt smil. Bandet har gjennom flere tiår bygget seg opp som et av norsk black metals store navn. Det siste tiåret har bandet virkelig fått vind i seilet, i takt med at interessen for norrøn historie tar seg stort opp – og er blitt nærmest mainstream de siste fem årene.

– Se på TV-serier som «Vikings». Reiselivsorganisasjonen Fjord Norway fortalte at det mest brukte søkeordet i fjor i Asia når folk planla ferie, var «viking», sier Peersen.

– Den norrøne kulturen fikk eksistere relativt mye lenger enn mange andre da den monoteistiske kulturen kom i Europa. Kanskje det er derfor den er så sterkt til stede i dag, fordi det er så mye informasjon tilgjengelig, tror Enslaved-gründeren, som sier bandet er forankret i norrøn mytologi og filosofi – dog uten å ønske å spole tiden tilbake.

– Men i tiden før monoteismen, før opplysningstiden meldte seg, hadde man et bredere syn på tilværelsen. Man inkluderte en større del av naturen, også menneskets natur, i sine forestillinger om hvordan ting hang sammen. I dag handler det mest om suksess og fremgang. Da har man ikke så mye å lene seg på i tider som disse. Folk er fremmedgjort, mye er innholdsløst og de leter etter noe som kan gi mening. Da kan de tidlige kulturene, som den norrøne, ha noe man kan se tilbake til.

Skyggeverden

Ivar S. Peersen er klar på at mye ved vikingtiden «var dårlig» – enten det dreide seg om forholdet til slaver og vold. Han refererer samtidig til ny viten, som bekrefter at vikingtiden var preget av stor migrasjon og sammensmelting.

– De var noen jålebukker som elsket nye ting, enten det var kultur eller klær!

Det han vil løfte frem, er blant annet det han hevder var en tilhørighetsfølelse.

– Vi har mistet mye av den tilhørigheten, både til noe større – som godt kan være natur, ikke nødvendigvis en religion, og til det å føle en enhet med stedet en befinner seg og menneskene rundt seg. En sterk lokal tilhørighet skaper ikke noen fremmedfrykt – tvert imot, en trygghet på eget samfunn vil jeg heller tro åpner for å slippe andre folk og kulturer inn, lyder det fra Peersen.

«Utgard», som er album nummer 15 i rekken fra Enslaved, tar utgangspunkt i det som i norrøn mytologi var landskapet der jotnene holdt til, og hvor gudene fra Åsgard ikke hadde autoritet eller kontroll.

– Utgard representerer underbevisstheten, denne skyggeverdenen som du er avhengig av, men ikke kan kontrollere. I sangene tar vi for oss områdene utenfor det kjente. Det handler om å komme forbi frykten for det ukjente, se hva som er der.