KRISTIANSAND: Tallene kommer fram i Stamveiutredningen. Det er trafikkerte områder nær Stavanger og Kristiansand som topper tabellen over strekninger med størst samfunnskostnader. Strekningen mellom Gartnerløkka og Hannevikdalen i Kristiansand er øverst med 4 millioner kroner per kilometer i samfunnskostnader ved ulykker. Det er 12 millioner kroner årlig for den tre kilometer lange strekningen.

– Tallene i tabellen sier noe om hvor det er størst potensial ved utbedring, sier overingeniør Hans Seland i Statens vegvesen.

Redusere

I Stamveiutredningen er det regnet ut forventede samfunnskostnader ved ulykker på E 39 mellom Kristiansand og Stavanger. Tallene er basert på ulykkesstatistikk fra tidligere år.

– Tallene er totale kostnader for samfunnet. Ved å lage tofelts vei med midtdelere vil ikke kostnaden bli lik null. Ulykkene og kostnadene vil ikke bli helt borte av den grunn, men de kan reduseres sterkt, forklarer Seland.

Ved å gange antall kilometer med kostnader beregnet per kilometer på alle strekningene, forventes den årlige kostnaden å være 305 millioner kroner.

– Over mange år blir dette veldig store tall, sier Seland.

Ikke oversikten

Oversikten tas med i vurderingen av hvilke strekninger som skal utbedres i fremtiden.

– Dette har vært nyttig tallmateriale for oss. Det viser for eksempel at strekningen Hove-Ålgård i Rogaland har stort behov for utbedringer. Kostnadene der er stipulert til 3,69 millioner per kilometer i året, sier Seland. Strekningen er 12 kilometer lang, og beregningene tilsier at strekningen koster samfunnet over 44 millioner kroner hvert år på grunn av ulykker.

– Det er ikke så overraskende at de strekningene med mest trafikk har flest ulykker og dermed får høyere prioritet, sier Seland.

Trygg Trafikk regner med at hver dødsulykke koster samfunnet rundt 25 millioner kroner. De mener at midtdelere er nødvendig i fremtiden for å hindre dødsulykker.

– Det vil også spare samfunnet for store kostnader. I Vestfold er det bygget firefeltsvei med midtdelere ved en tidligere utsatt strekning. Etter det har det ikke forekommet dødsulykker på strekningen, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.