Sammen med landets matte— og naturfagslærere skal 1.034 frivillige være rollemodeller og fortelle om hva matte og andre realfag kan brukes til. Nanoteknologi, for eksempel.
— For mange kan realfag dessverre føles lite nyttig. Og spesielt når det begynner å bli vanskelig. Hva skal man egentlig med algebra? Men når jeg viser fram hva jeg gjør i min jobb, så har jeg sett at flere forstår bruken av realfag i praksis, sier Monika Blikø (27), som jobber med nanoteknologi i Trondheim.
Ifølge Nasjonalt senter for realfagsrekruttering er et flertall av norske ungdommer usikre på hvilke yrkesvalg som krever realfagsutdanning. Da kan motivasjonen bli dårlig, og det kan ta tid å velge yrke. Det kan også bli dyrt å droppe realfagene i første omgang.
— Flere ungdommer drømmer om å bli ingeniør eller å lage apper og nettspill, men forstår likevel ikke hvorfor man må lære matematikk. Vi ser at flere ender opp med å kontakte private skoler, fordi de mangler fag for å få realisert sine drømmer, forklarer Sørlie. (©NTB)