– Det var hjerteskjærende å se på at kulturlivet klappet sammen, time for time, dag for dag, sier Ballade-redaktør Guro Kleveland til NTB.

– Det har jo vært et helt vilt rart år. Absurd og skremmende. Vi er en bitte liten redaksjon, så i den heftigste koronaperioden i vår var det lange dager, netter og uker foran PC-en og i telefonen. Spisebordet var kontorlandskapet til to, resten av stuen var hjemmeskole, forteller hun om opptakten.

Deretter var det ifølge Kleveland viktig for musikknettstedet å følge tett opp og prøve både å sortere, informere, analysere og gi et så ryddig og oversiktlig bilde man kunne av situasjonen, og å følge opp politikken og myndighetene.

– Vi var, og er, midt i historieskrivingen – ikke bare Norges, men verdens. Men det var veldig viktig for oss å vise at det fortsatt skjedde ting i musikklivet – musikk ble fortsatt laget, den ble spilt inn og sluppet, konserter ble sendt via skjerm. Og det ble laget virkelig mange fine, morsomme og gode musikkvideoer, hjemme på kjøkkenbenken og ute i naturen, sier Guro Kleveland.

Holder på konsertanmeldelser

Da strømmekonsertene meldte seg, laget nettstedet en samleside for nettkonserter som ble jevnlig oppdatert og mye sett.

– Nå må vi holde blikket rett og hodet kaldt for den «nye normalen», sier Kleveland, og påpeker at anmeldelser, også av strømmekonserter, er viktig – i en tid der man ser få konsertanmeldelser i dagspresse og andre medier.

– Den levende fremføringen av verk eller materiale har en annen dimensjon enn det innspilte. Anmeldelser bidrar til at formidling av musikk blir bedre, og det gjelder både levende konserter og konserter via skjerm, sier Ballade-redaktøren:

– Strømmekonserter er kommet for å bli. Anmeldelser fra digital formidling er viktig fordi formatet og metoden er ny, og noe vi skal forholde oss til framover. Anmeldelser og kritikk vil bidra til å gjøre digitale konserter bedre. Samtidig dokumenterer anmeldelsene paradigmeskiftet musikklivet står i nå.

Men hun medgir gjerne at hun «og mange med meg, har både grøsset og grått når vi har fått oppleve livekonserter igjen».

Nye grep

Blant Ballades nyere grep er en fast fredagsspalte kalt «Ballade video», som musikkviteren Arvid Skancke-Knutsen hadde ideen til.

– Vi var litt usikre på hvor lenge den ville vare. Ble det lagd nok norske kvalitetsvideoer til å fylle siden hver eneste uke? Ville vi nå ut til nye lesere? sier Kleveland med en latter, og viser til at halvannet år senere gir svaret seg selv:

– Så langt har vi presentert 350 videoer, med artister fra Kristiansand til Kirkenes. Vi har servert pop, rock, metal, folkemusikk, hip hop, viser, country, avantgarde og jazz, og har også vist noen større musikkdokumentarer. Musikkvideoene er en sentral del av musikklandskapet. Og når artister ikke lenger får spille konserter, blir kanskje musikkvideoene viktigere enn noen gang.

Andre nyskapninger på Ballades nettsider er en serie om lyrikken i musikken kalt «Bak ordene», og en satsing – med støtte fra Fritt Ord – på å utforske nye og flere måter å formidle på.

– Dybdeintervju blir gjort både i tekst og på video. Foreløpig har vi intervjuet komponist Ragnar Søderlind, og om kort tid publiserer vi intervju med «Lyttelosen» Annabel Guaita i Bergen, som tekst, video og foredrag, avslutter Kleveland.

Fakta / Ballade

* Ballade er stiftet som en forening, som får tilskudd fra Norsk kulturråd, fra eierne – som er bransjeorganisasjonene Norsk Komponistforening, NOPA og Musikkforleggerne, og tjener selv også penger via annonsesalg. Det ble hardt rammet i mars, da konserter og festivaler som vanligvis ville ha annonsert ble avlyst.

* I 2019 hadde Ballade 625.008 unike sidevisninger, som gir et månedlig gjennomsnitt på 52.084.