Regjeringen har torsdag besluttet å oppheve forskriften fra 2007 som forbyr bonusprogram i innenriks luftfart, ifølge Aftenposten.

Dermed gir regjeringen opp motstanden mot å tillate bonuspoeng ved innenlandsflyvninger. En trussel fra ESA om at EFTAS overvåkingsorgan ville gå til sak mot Norge fordi man mener bonusfornbudet strider mot EØS-avtalen, har trolig vært utslagsgivende.

— 11 år med bonusforbud i luftfarten har virket. Bonusforbudet har vært viktig for å sikre etablering av mer enn ett flyselskap i Norge, og for å opprettholde konkurransen i luftfarten, sier fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud.

SAS: Garanti mot prishopp

— En gledens dag for forbrukerne i Norge, sier markeds- og salgssjef Eivind Roald i SAS. Han mener regjeringen har tatt en klok beslutning:

— Det vil bi større konkurranse fordi nå blir det tydeligere forskjell mellom selskapene, sier Roald.

Eivind Roald, markeds- og salgssjef i SAS. Foto: Mikalsen Knut-Erik/Aftenposten

Roald mener at SAS omsider nå får bruke alle sine konkurranse-virkemidler, slik som i det øvrige markedet koden rundt.— Jeg kan garantere at prisene hos oss i SAS ikke skal øke som følge av dette, sier Roald.

Skuffet

Norwegians kommunikajonsdirketør Anne-Sissel Skånvik er skuffet over regjeringens beslutning, men sier at selskapet nå kommer til å tilby bonuspoeng i Norge på lik linje med SAS:

- Dette er opplagt et tiltak for å hjelpe SAS. Det er kke mer halvt år siden regjeringen inntok et standpunkt om å forlenge forbudet - av hensyn til konkurransen og forbruerne. Underlig at de inntar det motsatte synspunktet nå, sier Skånvik.

— Dette gjør de for å hjelpe et selskap de selv har eierinteresse i. Det spørs bare om dette er nok, sier hun.

Hun lurer også på hvordan regjeringen vil reagere mot SAS som i mange måneder har delt ut bonuspoeng til sine innenrikskunder som har bedriftsavtale.

Mer robust

Regjeringen sier at den deler bekymringen Konkurransetilsynet har uttrykt for konkurransen i luftfarten, og særlig i distriktene, når bonusforbudet oppheves. Men i dag er det to store aktører i det norske markedet, og konkurransesituasjonen er mer robust enn da forskriften ble innført i 2007. Konkurransetilsynet skal likevel følge markedet nøye. Tilsynet blir bedt om å vurdere å pålegge flyselskapene opplysningsplikt knyttet til bruken av bonus­programmer. Forbudet mot misbruk av dominerende stilling sammen med Konkurransetilsynets myndighet til å etterforske og kreve opplysninger gir tilsynet verktøy for å sikre at ikke flyselskapene fristes til konkurranseskadelig bruk av bonusprogram.

Uenig med ESA

— Regjeringen mener derfor at det nå er riktig å oppheve bonusforbudet og falle tilbake på de alminnelige virkemidlene i konkurranseloven. Vi vil vurdere virkemiddelbruken på nytt dersom markedsutviklingen tilsier det. Regjeringen er ikke enig med ESAs rettslige vurderinger om at bonusforbudet er i strid med EØS-avtalen, sier Rigmor Aasrud.

Regjeringen vil videre utrede muligheten for å lovregulere at bonuspoeng som opptjenes i arbeidsforhold tilfaller den som betaler for reisen, normalt arbeidsgiver. Formålet med en slik utredning vil være å undersøke om det kan redusere den administrative byrden med å håndheve skatteplikt av privat bruk av bonuspoeng opptjent på tjenestereiser samt eventuelle negative konkurransemessige virkninger av å oppheve forskriften.