— Regelverket oppfordrer tydeligvis til at vi som er ledige ikke skal foreta oss noe med tanke på utdanning eller heving av kunnskapen vår, sier 28-åringen til Bergens Tidende. Han nå vil advare andre som havner i arbeidsledighet om vil ta utdanning eller yrkesopplæring for å komme videre i arbeidslivet.

To dager betyr utdanning

Dybdahl var boredekksarbeider i riggselskapet Transocean og begynte å ane uråd da oljeprisfallet førte til manglende kontrakter for arbeidsgiveren. Den 10. september var det slutt. Da meldte han seg arbeidsledig.

— Jeg ga melding om at jeg hadde mistet jobben og samtidig ville gjennomføre en fagprøve som boreoperatør for å stå sterkere i arbeidet med å skaffe meg en ny jobb. Jeg driver selvstudium, og det eneste formelle jeg må gjennom er en fagprøve over to dager i desember. Men da blir jeg sett på som å være under utdanning og har som følge ikke fått dagpenger siden jeg mistet jobben, forteller Ole Andreas Dybdahl.

Best å sitte stille

Han lever nå på oppsparte midler, mens han venter på at Nav skal behandle en klage som Dybdahl mener må ende i hans favør.

— Det virker på meg helt håpløst dersom det er slik at jeg ikke har rett på dagpenger på grunn av dette. Konsekvensen blir i så fall at jeg må råde andre arbeidsledige til ikke å gjøre noe i forhold til utdanning med mindre de har veldig god råd, sier Dybdahl.

Regelverket sier at arbeidsledige ikke har rett på dagpenger dersom de er under utdanning. Det innebærer at man ikke kan studere på ordinære studium på dagtid som varer over tre måneder.

Ikke inn i situasjonen

Ole Andreas Dybdahl har fått den oppfatningen at han ikke burde nevnt noe om fagprøve og studium i dagpengesøknaden.

— For meg virker det som det ville vært smartere å ikke opplyse noe om at jeg jobbet med å formalisere kompetansen. Da ville jeg fått dagpenger. For meg virker det som Nav ikke evner å sette seg i min situasjon. Jeg ønsket å være åpen og vise at jeg jobber med å styrke den formelle delen av kompetansen for å komme meg videre i arbeidslivet, sier 28-åringen.

Han tenker på andre som er i en annen økonomisk situasjon, med familie og større forpliktelser økonomisk.

— Heldigvis har jeg oppsparte midler som jeg kan leve på mens jeg venter på at klagen skal behandles. For andre som har familie må en slik situasjon fortone seg skikkelig tøft økonomisk, sier Dybdahl.

Vi har i dag en økende arbeidsledighet i Norge og det har av den grunn vært en stor økning i antall dagpengesøknader. NAV jobber kontinuerlig med å gjøre våre saksbehandlingstider så korte som mulig samtidig som vi beholder en høy kvalitet på saksbehandlingen.

Stort område

Hos NAV vil de nå gjennomgå klagen til 28-åringen.

— Det kan være at vi i denne saken ikke har fått med oss alle nyansene i Dybdahl sin sak, det er i så fall beklagelig. Dybdahl sendte den 16. november inn en klage på vedtaket i sin sak. Vi kan selvfølgelig ikke si noe om utfallet av klagebehandlingen nå, men vi skal nå gå gjennom saken hans på nytt, sier Beate Setså Borge, avdelingsdirektør ved NAV Forvaltning Nordland.

Hun beklager at Dybdahl ikke føler at NAV har utvist noe skjønn i denne saken.

— NAV skal være tilsted for våre brukere, vi ønsker å gi god service og vise fleksibilitet innen for de rammene som er gitt av lovverket. Det er uheldig at Dybdahl ikke føler seg godt behandlet av NAV i denne saken, slik skal det ikke være, sier avdelingsdirektøren.