Det er fordi de begge lyder fornavnet Bill – med etternavnene Booth og Troiani.

Sammen har de antakelig sett mer av Norge enn mange nordmenn, der de hver på sin kant har turnert i tiårene som har gått siden rootsbølgen på 80-tallet.

– Vi møtte hverandre først her i Norge, selv om vi begge hadde base i New York, sier Bill Booth til NTB. Men de har aldri spilt i samme band – før nå.

Gamla-dagene

– Jeg har vært overalt i Norge, fastslår Bill Troiani, den doble Spellemann-vinneren i blues, å høre i både egne band så vel som med Amund Maarud, samtidig som han ledet husbandet på den legendariske bluesbulen Muddy Waters i Oslo.

Men det var med Tom Russell Band han først entret Norge i 1983 – og spilte på Gamla, eid av Olav Thon. Eiendomskongen hyret inn musikere og band i lange strekk av gangen for å spille på sine mange utesteder i hovedstaden.

– Jeg hørte også om dette, at det var fint å spille i Norge. Jeg ville dra ut i verden, sier Bill Booth – som først spilte countryfela si her på tidlig 1980-tall, også han hyret inn til Gamla – som var arnestedet for den første norske rootsbølgen.

Spilte med Åge

Bill Booth ble invitert tilbake for å spille med norske band: Først med Ottar «Big Hand» Johansen, Casino Steel og Claudia Scott i deres countrytrio – og så møtte han Åge Aleksandersen backstage en gang.

– Han ringte meg etterpå, og så spilte jeg i Sambandet i to år.

Senere har Booth utgitt seks soloalbum, der 2016-platen «Some Distant Shore» ble Spellemann-nominert i countryklassen.

Både Bill Booth og Bill Troiani spilte med en lang rekke profilerte, amerikanske navn i hjemlandet. Booth næret lenge en drøm om å dra til Nashville, dit han i stedet reiser iblant for å skrive.

– Nå vil jeg ikke tilbake til USA, fastslår Booth.

Troiani, som kom til Norge første gang som bassist for Tom Russell i 1983, flyttet til Norge permanent for «22 år og ni måneder siden» fordi døtrene hans befinner seg her.

– Idag er jeg svært glad for å bo i Norge. Mine amerikanske venner må selge gitarene sine for å overleve, sier bluesbassisten og vokalisten.

Regninger

De to legger ikke skjul på at duosamarbeidet, der de tok med seg særpregene fra hver sin sjanger, henholdsvis blues og americana, også hadde et praktisk grunnlag. For «bills» betyr også regninger på amerikansk.

– Vi kunne komme to mann i stedet for fire, sier Bill Troiani tørt, før han medgir at han trives i landsmannens selskap. Så godt at de etter snart et tiår med å spille live sammen, innså at de ville skrive sine egne sanger – sammen.

– Vi spilte først andres låter, også på store festivaler. Vi spilte i et lite telt på Hell Bluesfestival, samtidig med at John Mayall spilte på nøyaktig samme tidspunkt i et stort telt ved siden av. Vi trodde at det skulle gå rett vest, i stedet trakk vi fullt hus, sier Booth.

– Da innså vi at vi måtte ha vårt eget materiale, tilføyer Troiani.

Låner litt

De to drevne musikerne satte seg ned og skrev sanger sammen, der de lot seg inspirere av både folk, blues, country og swing. Nå er resultat å høre på debutplaten til The Bills, kalt «Til The Blues Have Gone», der de har selskap med trommeslageren Alexander Pettersen.

The Bills er langt fra fremmed for å låne velkjente uttrykk – og platen byr til og med på et tekstlig glimt av «woke up this morning». Og bandnavnet deler de med flere, om ikke på denne siden av havet.

– Vi låner litt, smiler Bill Booth om en langvarig tradisjon i amerikansk folkmusikk, mens Bill Troiani påpeker at klisjeer ofte blir klisjeer fordi de er allmenngyldige.

– Man kan prøve å snu dem rundt, som Bob Dylan gjør, sier Troiani, før han og Booth dykker ned i en diskusjon om hvordan legenden Dylan kanskje iblant låner litt for mye.

Ut på tur – omsider

The Bills møtte NTB på en jernbanestasjon, som en passende ramme rundt bildene av menn som synger om tog og skinnegang og reising vekk, og iblant tilbake.

På vei tilbake til den blå bandbilen som rommer dem og et utvalg utstyr, gitarer og deres respektive signaturinstrumenter fele og bass, kommer det en kar ut fra Lørenskog stasjon og sier hei.

Han er jazzmusiker – men også gitarlærer. Det nikker Troiani og Booth til, de er begge heltidsmusikere, og hardt rammet av koronatiltakene.

– Nå begynner det å ta seg så smått oppover igjen, sier Bill Booth – med henvisning til fire spillejobber den neste måneden. Han håper også på en slippturné for The Bills til de store byene før jul.

Her spiller The Bills

* 16. oktober – Fjordblues, Sandane

* 24. oktober – Kongsberg Bluesklubb, Kongsberg

* 31. oktober – Sosialen, Oslo Bluesklubb, Oslo

* 20. november – Arendal kulturhus, Arendal