• SISTE: — Dersom flyet har greid å ta en nødlanding, er det en mulighet for at noen har overlevd. Vi leter ut fra disse forutsetningene, sier redningsleder Jonas Sundin i den svenske sjø- og flyredningssentralen i Göteborg til NTB.

KIRUNA / HARSTAD: Hovedredningssentralen Nord-Norge fikk melding fra svensk lufttrafikktjeneste ca. kl. 15.50 om at et norsk C130j Hercules ikke var landet i Kiruna i Sverige, slik som forventet, melder Aftenposten.no.

Hercules-fly Foto: Scanpix

Forsvarsminister Espen Barth Eide bekrefter torsdag kveld at flyet med de fem norske offiserene ombord er styrtet omtrent åtte mil vest for Kiruna.Flyet er ikke funnet, og det er ikke klart hvor lang tid det vil ta før flyet blir funnet.

Klokken 19.01 meldte svenske Sjö— og räddningscentralen at et dansk redningshelikopter har oppfattet et svakt nødsignal fra Kebnekaisefjellet. Dette blir undersøkt nærmere, skriver centralen på sinnettsider.

Klokken 19.29 opplyses det at norske F-16-sly skal ha oppfattet det de kaller "varme punkter" i terrenget ved Tarfala. Den svenske Sjö- og räddningscentralen vet ennå ikke om punktene er fjellvandrere, besetningen på flyet eller dyr.

Klokken 21.20 opplyser den svenske Sjö- og räddningscentralen at de tidligere nevnte nødsignaler ikke har gitt noe resultat.

Fem norske offiserer

Aftenposten har fått bekreftet fra Hovedredningssentralen i Bodø at Forsvaret opplyser at de fem ombord er nordmenn. De pårørende er varslet, og deres navn er i kveldoffentliggjort.

-Dette er en meget alvorlig situasjon. Fem av våre offiserer er savnet. Jeg er svært bekymret og følger leteaksjonen etter de savnede fortløpende, sier forsvarsminister Espen Barth Eide i en pressemelding.

Følgende ressuser er ifølge det svenske sjöfartsverket nå med på letingen:

  • 2 norske Seaking-helikoptre

  • 2 danske Merlin-helikoptre

  • 1 norsk Orion-fly

  • 1 Hercules fra USA

  • 1 amerikansk spionfly

Mye ressurser å spille på

Samtidig er to svenske Jas-39 i beredskap.

Området er for stort til å sette igang søk på bakken, men det kan bli aktuelt å sette inn store militære ressurser på bakken dersom man kan avgrense søksområdet.

— Vi har mye folk i området. Vi har beltevogner, snøskuter. Vi har mye ressurser å spille på, sier Rune Haarstad, presseoffiser ved Cold Response.

Alle ressurser ved øvelsen er nå satt inn i søket. 16000 soldater deltar nå i Cold Response.

Får normalt nødsignaler

Det er den svenske Sjö- og Flygräddningscentralen som leder leteroperasjonen.

— 14.40 var siste kontakt med flyet. Da var flyet over Kebnekaisefjellet. Det var på vei fra Evenes til Kiruna. Vi har satt inn store ressurser i letingen, men det er dårlig vær og flere har måtte vende tilbake på grunn av dårlig vær. Vi har flere fly og helikoptre på vei, sier Mathias Hansson til Aftenposten.no.

Han sier et fly normalt sender ut nødsignaler automatisk.

- Det er rart. Vi har ikke mottatt noen som helst form for nødsignal fra flyet. De skal normalt utløses ved en eventuell krasj, sier Hansson.

Sist kontakt vest av Kiruna

Flyet deltar i militærøvelsen Cold Response og tok av fra Evenes kl. 13.41. - Vi fikk melding klokken 15.50 fra svenske luftfartsmyndigheter om at flyet ikke var landet som forventet, sier pressemedarbeider Irene R. Skaue ved Hovedredningssentralen i Bodø.

— Et Sea King-redningshelikopter fra Bodø og Orion er involvert. Vi har også tilbudt ytterligere ressurser, sier Skaue.

— Vi har sendt et Sea King fra Bodø og Orion fra Andøya i tillegg til de svenske ressursene som er i området, sier vaktleder Tor Hongset ved Hovedredningssentralen til Aftenposten.no.

— Det er dårlig vær i området, opplyser Hongset.

Han sier samtidig at når svenske redningsmuyndigheter ikke har mottatt noe nødsignal, så kan det skyldes at flyet har truffet bakken i høy fart.

— Da kan det skje at signal ikke sendes, sier Hongset.

Stor militærøvelse

Øvelse Cold Response 2012 er en norskledet, internasjonal vinterøvelse som går i store deler av Nord-Norge i mars. Totalt deltar over 16 000 soldater fra 14 land.

John Espen Lien forteller at svensk redningstjeneste sammen med Hovedredningssentralen i Nord-Norge pluss norske militærenheter bistår i letingen. Både fly og helikopter leter etter det savnede flyet.

— Flyet skulle til Kiruna for å hente materiell og personell, sier Lien. Han vil ikke si noe om det er nordmenn og hvilke kjønn personene som er savnet er.

Flyet er av typen Hercules C130-J og er helt nytt.

Lien sier også at arbeidet med pårørende er i gangsett, men at han ikke kjenner detaljene.

Svensk redningstjeneste leder aksjonen. Fra norsk side tilbyr Hovedredningssentralen assistanse i form av fly, helikopter og bakkemannskap.