Arbeidet med å sikre fregatten «Helge Ingstad» etter ulykken vil fortsette gjennom natten.
Fregatten ligger på grunn ved Ådneset i Øygarden med kraftig slagside etter at den kolliderte med tankskipet «Sola TS» natt til torsdag i Hjeltefjorden.
Fregatten ble torsdag ettermiddag boltet fast til grunnen for ikke å synke.
Direkteblogg: Få siste nytt om hendelsen her
– Det har vært dramatisk
Sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes, sier til BT torsdag kveld at de gjennom natten vil jobbe videre med å sikre fartøyet, samtidig som de planlegger den videre redningsoperasjonen.
– Vi har konsentrert oss om å holde fartøyet inne på grunt vann. Det vi gjør nå, er å sikre fartøyet, for å unngå at det kan skli av grunnen. Vi ser allerede at fartøyet er ustabilt, sier Stensønes.
Fregatten var på vei fra Nato-øvelsen Trident Juncture da ulykken skjedde. Besetningen på 137 personer ble evakuert. Åtte personer ble lettere skadet i ulykken, alle mannskap på fregatten. To av dem, menn på 20 og 25 år, ble fraktet til Haukeland universitetssjukehus.
– Mannskapet er preget
Det var fremdeles mørkt da mannskapet stilte seg på broen av fregatten i overlevingsdrakter. De ble hentet over i mindre båter før de ble fraktet til Sture-terminalen. Klokken 06.40 var alle om bord evakuert.
Stensønes sier han har snakket med store deler av besetningen, som torsdag har vært samlet på Haakonsvern, der de har fått bistand av psykologer, leger og feltprester.
– Det viktigste er å få tatt vare på dem. For noen var dette ordentlig dramatisk. De er selvsagt preget av hendelsen, men de blir tatt vare på her på Haakonsvern av leger og psykologer, sier Stensønes.
Tok inn vann, ble evakuert
Den 134 meter lange fregatten kolliderte med det nær dobbelt så lange tankskipet «Sola TS» klokken 4.03 natt til torsdag. Det er foreløpig ikke kjent hva som førte til at de to skipene kolliderte.
Etter kollisjonen tok fregatten inn vann etter å ha fått en stor flenge i siden på skroget. Skadene under vannlinjen var så store at fregatten ikke lenger ville være stabil og ha tilstrekkelig flyteevne.
Militærskipet mistet styringsevnen og drev på land.
Satte skipet på grunn med vilje
– Undervannstopografien i området var bratt, det er 30 meter rett ned. Det var fare for at den kunne skli ned fra land og deretter kantre og eller synke. Slepebåter ble brukt kontinuerlig for å unngå at dette skulle skje, opplyste marineingeniør Sigurd Smith på en pressekonferanse i 13-tiden.
Det ble derfor bestemt å flytte fregatten til et mer egnet sted. Forsvaret brukte slepebåter for å få fartøyet inn mot land for å hindre at fregatten skulle synke.
Fem oljefelt, samt Sture-terminalen og Kollsnesanlegget, var stengt ned på grunn av ulykken, men ble torsdag ettermiddag åpnet igjen.
– Har ammunisjon om bord
Det er ferdselsforbud i en sone på 1500 meter til havs og 1000 meter på land rundt fregatten.
– Frem til vi har fullstendig oversikt og vet at det er trygt å ferdes i området, blir ferdselsforbudet opprettholdt, sier seksjonsleder Frode Karlsen, som leder politiets etterforskning av ulykken.
Forsvaret bekrefter at det er våpen om bord i KNM «Helge Ingstad». De understreket på pressekonferansen onsdag at det ikke er noen fare så lenge våpnene ikke kommer under vann.
– Det er det vi jobber med å forhindre. Forsvaret har egne instrukser for dette og håndterer situasjonen, sa marineingeniør Sigurd Smith.
Les også: Dette er våpnene på fregatten
– Fregatten hadde vikeplikt
Tankskipet, som var lastet med 625.000 fat råolje, kom fra kollisjonen med mindre skader. Ingen av besetningen på 23 personer ble skadet.
Da kollisjonen skjedde, var fregatten KNM «Helge Ingstad» på vei sørover i Hjeltefjorden, etter å ha deltatt i Nato-øvelsen Trident Juncture.
Tankskipet ble da trukket ut i Hjeltefjorden av slepebåten «Tenax». Det hadde lagt fra kai fra Sture-terminalen en halvtime før kollisjonen.
– Lastebåten kom ut fra land på styrbord side. Det er ingen tvil om at fregatten hadde vikeplikt, sier Jacob Børresen. Han er pensjonert flaggkommandør, og tidligere skipssjef på fregatten KNM «Oslo».
Havarikommisjoner undersøker
Ifølge Aftenposten seilte fregatten uten at AIS-sender var på. AIS er forkortelsen for automatisk identifikasjonssystem. Fordi AIS ikke var på, var fregatten ikke synlig på AIS-skjermene til andre fartøy, og heller ikke på nettsidene til Marine Traffic, men skal likevel ha vært synlig på radar.
Det er ikke kjent om dette hadde noen betydning for ulykken.
Både Statens havarikommisjon for transport (SHT) og Statens havarikommisjon for forsvaret (SHF) skal undersøke kollisjonen, i tillegg til at politiet har startet etterforskning. Siden tankskipet er maltaregistrert, vil Havarikommisjonen på Malta også delta i undersøkelsen.
Bildeserie: Se bildene fra forliset
Losen var på tankskipet
Det var los på broen på «Sola TS» da tankskipet kolliderte med fregatten KNM «Helge Ingstad».
– Det er losplikt for alle fartøyer som anløper Sture-terminalen, sier kommunikasjonsrådgiver Pål Are Lilleheim i Kystverket.
Han sier lostjenesten har varslingsrutiner etter hendelser, og gjør regning med at losens rapport blir en viktig del av arbeidet til Statens havarikommisjon for transport.
Drivstofflekkasje i fjorden
I havet utenfor Sture-terminalen lå et synlig speil med drivstoff på vannflaten etter ulykken. Det skal ha vært 10.000 liter helikopterdrivstoff om bord på fregatten, men det er usikker hvor mye som er rent ut i havet.
Kystverket skriver i en pressemelding at det er observert diesel i drift så langt som til Fedjeosen.
– Utslippene holder seg stort sett ved land på Øygard-siden, skriver Kystverket.
Det er satt i gang tiltak for å forhindre akutt forurensning. To oljevernsystemer er på vei til området, ifølge Kystverket.
Tankskipet «Sola TS» har 625.000 fat med råolje om bord, men det er ikke meldt om lekkasjefare fra tankskipet.
Milliardskipet var ikke forsikret
Den havarerte fregatten KNM «Helge Ingstad» kostet ifølge NRK rundt 3,5 milliarder kroner, men var ikke forsikret. Det er imidlertid normalt når staten står som eier.
– Staten er selvassurandør. Forsvaret er dermed ikke forsikret mot slike hendelser, og må derfor erstatte ødelagt materiell selv, sier talsperson for Forsvaret Per-Thomas Bøe til BT.