Norske Kvinners Sanitetsforening (NKS) lanserte i fjor høst en nasjonal kampanje med en underskriftsaksjon mot retusjert reklame, og mandag ble underskriftene overrakt Høie, sammen med en retusjert magasinforside som viser helseministerens ansikt plassert på en modellkropp med påskriften: «Bli kjekk», «Få sixpack på seks uker» og «Rens huden for alltid».

Det er i alt 26.000 personer som har underskrevet kravet om at retusjert reklame må merkes — for eksempel med en varseltrekant.

— Sånn kunne jeg ha sett ut! Jeg er helt enig i at vi ser et økt press på barn og unge og deres psykiske helse, og at reklame er en del av presset, sier Høie i en pressemelding.

— Jeg vet at det er et forslag i Stortinget om dette, og jeg skal ta underskriftene med meg videre i prosessen, sier Høie videre.

NKS er bekymret for de negative konsekvensene for ungdoms psykiske helse, som følge av et konstant og usunt kroppspress. (©NTB)