OSLO/BODØ: – Dagens regler er uklare og ulogiske. Tre av fire trafikanter, både bilister og syklister, tar feil når de blir spurt om vikepliktsregler for syklister. Derfor trenger vi nye og entydige regler, sier generalsekretær Trond Berget i Syklistenes Landsforening (SLF) til NTB.

Bilførerorganisasjonen NAF er av samme oppfatning. De mener også at dagens regler er uklare. Forslag til nye regler er nå ute på høring, og NAF sier i sin høringsuttalelse at bilister bør ha absolutt vikeplikt for syklister på sykkelvei.

Uklart

Trafikkreglene som regulerer syklisters vikeplikt ble gjennomgående endret i 1986. I 1991 ble fortolkningen endret av Statens vegvesen, uten at saken ble sendt ut på høring.

– Det førte til en uheldig fortolkning, der reglene som gjaldt fra 1986 til 1991 mer eller mindre ble speilvendt, sier Trond Berget.

Bakgrunnen for at vikepliktsreglene på ny skal endres, er uklarhetene som råder. Ikke bare er trafikantene usikre på hva som er rett, det viser seg også at skiltingen mange steder er feilaktig.

Fordel på sykkelvei

Syklistenes Landsforening har nå avgitt sin høringsuttalelse, som i korthet går ut på at det skal lønne seg for en syklist å velge sykkelveier, der de finnes. I dag har en som sykler i kjørebanen sammen med bilene bedre rettigheter enn den som velger sykkelveien.

Det mener Syklistenes Landsforening er feil. De ønsker at en syklist på sykkelvei skal ha forkjørsrett når en vei eller avkjørsel krysser sykkelveien.

– Ikke der en stor stamvei krysser selvfølgelig, men der skal det skiltes ordentlig så både syklist og bilist vet hva som gjelder, sier Berget.

I høringsuttalelsen peker Syklistenes Landsforening på at det er viktig med gode rettigheter og vikepliktsregler dersom myndighetene ønsker å legge til rette for at flere skal velge sykkelen som transportmiddel.

Bilistene enige

NAF har helt sammenfallende syn med syklistene på hvordan de nye vikepliktsreglene bør være. I sin høringsuttalelse understreker NAF at bilistene bør ha vikeplikt for syklister på kryssende sykkelvei uansett om det er vei eller avkjørsel det er snakk om, fordi det ofte er vanskelig å se forskjell på de to.

NAF påpeker også at Norge er det eneste landet i vår del av Europa som tillater voksne å sykle på fortauet, noe de mener bør bli forbudt når sykkelveinettet blir tilstrekkelig utbygd.