OSLO: Det skjedde mens fartøyet håndterte et anker fra oljeriggen Transocean Rather.

Dårlige værforhold og sterk strøm kan ha medført at båten måtte snus. Informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas opplyser at han har fått vitneutsagn som peker i retning av at ankerkjettingen fra brønnen bak i båten kom over på skipssiden. Ankerhåndteringsskip er konstruert for å ta inn ankeret fra akterenden av skipet, ikke fra siden. Klassifiseringsselskapet betrakter vitneopplysningene som foruroligende.

– Hvis dette er riktig, og vi har ingen grunn til å tro noe annet, så er dette en meget kritisk situasjon for et fartøy av dette slaget, sier Høifødt til NTB.

Sentrale opplysninger Noen konklusjoner har Veritas ennå ikke trukket.

– Men vitneopplysningene om kjettingen er meget sentrale. For det er på det rene at et skip av «Bourbon»s type verken er designet eller konstruert for å tåle de store kreftene langs siden. Skipet tippet jo rundt, og det skjedde en katastrofe, sier Høifødt.

Det var én passasjer og et mannskap på 14 om bord i «Bourbon Dolphin» da ankerhåndteringsfartøyet kantret torsdag klokka 18.20. I løpet av én knapp time var ti personer funnet. Sju av dem overlevde, mens tre er bekreftet omkommet. Fem personer er fremdeles savnet.

Alle kort på bordet En særskilt kommisjon som skal undersøke Bourbon Dolphin-forliset, vil bli oppnevnt så snart som mulig, opplyser nærings— og handelsminister Dag Terje Andersen (Ap) til NTB.

Det er Sjøfartsdirektoratet som har bedt om at denne kommisjonen blir oppnevnt.

– Det er vår oppgave å få satt i gang en så bred undersøkelse som mulig av hva som faktisk skjedde. Og med bred mener jeg at spesielt skipets konstruksjon, godkjenning og sertifisering bør undersøkes. Denne jobben er for stor for et sjøfartsdirektorat, og derfor mener jeg at det er nødvendig at Justisdepartementet setter ned en særskilt undersøkelseskommisjon som skal ta denne jobben, sier assisterende sjøfartsdirektør Sigurd Gude til NTB.

Full gransking Han sier direktoratet skal ha en full gjennomgang av hva som har skjedd, og aktuelle parter som vil bli berørt er blant andre rederiet og Ulstein-verftet som har bygget skipet. Spesielt skipets konstruksjon, godkjenning og sertifisering bør undersøkes. Kommisjonen vil neppe bli oppnevnt før helgen, sier han.

Kystvakten i Aberdeen opplyser at den uavhengige britiske granskningsenheten for ulykker på sjøen vil etterforske hvordan ulykken ble håndtert fra britisk hold og omstendighetene rundt.

Avbrøt leting Dykkerteamet fra den britiske marinen foretok fredag tre dykk for å søke etter de fem savnede etter forliset. Fredag ettermiddag måtte de avslutte på grunn av dårlig vær i området.

– De fant absolutt ingenting. Nå er været så ille at de ikke kan fortsette. Det er svært store dønninger i området rundt skipet, så forholdene er livsfarlige. Dessuten har de ikke mer dykketid igjen etter tre runder, så de må uansett vente til i morgen før de eventuelt kan prøve seg igjen, sier pressetalsmann for den britiske marinen, Allan Dignon, til NTB.

Han legger til at dykkerne vegret seg for å gå inn i skipet, fordi risikoen for at skipet synker er stor.