De famøse ordene som denne uka har skapt en stor rykteflom i forbindelse med A-pressens salg av TV 2 til danske Egmont, falt dermed ikke på utestedet Lorry, der en rekke politikere og næringslivstopper avsluttet kvelden etter NHOs årskonferanse.

Ifølge VGs kilder sa Giske til Norvik tidligere på dagen at Norvik skulle være glad for at det ikke er generalforsamling nå.

Ifølge avisa er det usikkert om dette er den eksakte ordlyden, men det var slik det ble oppfattet og senere gjengitt. Flere kilder sier til avisa at Telenor-direktør Kristin Skogen Lund har fortalt at det var dette som ble sagt, og at Telenors ledere opplevde uttalelsen om generalforsamling som en trussel om at Norvik kunne komme til å bli sparket.

Verken hun eller Telenors informasjonssjef Atle Lessum ønsker å kommentere saken. Trond Giske selv har siden saken ble kjent onsdag, gjort det klart at han ikke har kommet med en slik uttalelse.

— Jeg har aldri sagt at Norviks posisjon er truet som følge av denne saken. Utover det vil jeg ikke si noe mer nå, sier Giske.

I et møte med LO-leder Roar Flåthen fredag skal både Kristin Skogen Lund og Norvik ha vist til at Giske kvelden før hadde omtalt Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas som «politisk tonedøv».

Flåthen kontaktet etter møtet statsministeren fordi han mente Giske skapte usikkerhet om regjeringens holdning til salget av TV 2. Opposisjonen mener Giske kan ha lagt utilbørlig press på Telenor i forbindelse med TV 2-salget og ber om svar på hva som skjedde i kulissene. (©NTB)