Se flere interaktive grafikker på fvn.no/bilder/interaktiv

LANCASTERSUNDET: Turen rundt Nordpolen tok tre måneder og det er første gang i historien at en seilbåt har kommet gjennom både Nordøst— og Nordvestpassasjen i løpet av én sesong.

– Det er de dramatiske endringene i isforholdene de siste årene som har gjort det mulig å seile gjennom begge passasjene i løpet av en kort arktisk sommer. På Amundsens tid ville samme distanse tatt fem-seks år, som en følge av langt vanskeligere isforhold. At årets ekspedisjon har vært mulig å gjennomføre med en liten seilbåt av glassfiber, viser hvor dramatiske endringene har vært og hvor raskt isen smelter, sier ekspedisjonsleder Børge Ousland.

11 grader Han forteller at enkelte steder utenfor Point Barrow har havtemperaturen vært oppe i hele 11 grader, en unormalt høy temperatur som har stor innvirkning på klimaet, dyrelivet og den økologiske balansen.

Det var 23. juni at Ousland og hans mannskap heiste seil, og la ut fra Frammuseet i Oslo med glassfibertrimaranen Northern Passage på 31 fot. De seilte opp norskekysten til Murmansk og derfra videre gjennom Nordøstpassasjen til Point Barrow i Alaska.

8. september seilte de fra Point Barrow mot Canada og Nordvestpassasjen, og torsdag kveld nådde de Lancastersundet, som markerer den østlige delen av Nordvestpassasjen.

Jordomseiling Foruten skipper Thorleif Thorleifsson har også Stanislav Kostyashkin fra Russland og Vincent Colliard fra Frankrike vært med på den historiske turen rundt Nordpolen.

Etter et kort opphold i Pond Inlet, fortsetter jordomseilingen av Arktis mot Grønland og derfra videre hjem til Norge.

– Med vår ekspedisjon ønsker vi å være et sterkt eksempel på hvor store endringene i Arktis er og hvor raskt de skjer. Vi ser fram til å bearbeide det store film- og bildematerialet vi har tatt underveis, sier Børge Ousland.