LILLESTRØM/OSLO: Statens havarikommisjon for trafikk (SHT) har denne uka hatt nye møter med produsenten Airbus Helicopters.

Også havarikommisjonene fra Frankrike og Storbritannia, Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA) og britiske luftfartsmyndigheter og helikopteroperatøren CHC har vært til stede under møtene i Frankrike, ifølge den oppdaterte, foreløpige rapporten.

Tre teorier

Havarikommisjonen trekker i rapporten fram tre scenarioer. Det ene er feil i sluttsteget på girkassen (omtalt som epicyclic failure). Nummer to er feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget (lift struts), mens nummer tre er feil ved veksel mellom girkasse og rotormast (MGB conical housing).

Et løftestag er blant delene som mangler etter helikopterstyrten ved Turøy i Hordaland 29. april. Havarikommisjonen ber om at de som eventuelt finner deler som kan stamme fra det havarerte helikopteret, tar kontakt med kommisjonen eller med politiet. Foto: Statens havarikommisjon for transport / NTB scanpix

– Dette er områder som vi jobber videre med, forteller avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen til NTB.

Ønsker hjelp

Super Puma-helikopteret på vei mot Bergen lufthavn totalhavarerte på Store Skitholmen ved Turøy i Hordaland 29. april. Havarikommisjonen ønsker fortsatt hjelp etter helikopterulykken.

Kommisjonen har ikke funnet alle delene fra helikopteret – deler som kan gi hjelp i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.

– Alle funn av vrakdeler som eventuelt gjøres og kan spores til helikopterulykken, bør umiddelbart skylles med ferskvann og påføres en konserverende olje, heter det i en pressemelding.

Leveres til politiet

Kommisjonen har funnet flere deler, men mangler fortsatt deler som den anser som vesentlige for å kaste lys over ulykken. Dersom noen finner deler, bes de kontakte politiet på telefon 02800, samt levere delene til Sotra og Øygarden lensmannskontor eller Bergen sentrum politistasjon.

Tolv menn og en kvinne i alderen 32 til 60 år omkom i helikopterulykken for rundt én måned siden.