KRISTIANSAND: 400 millioner kroner er budsjettert til utbygging fram til 2011. For den summen håper lufthavnsjef Thomas Langeland og markedssjef Iver Holter-Andersen å få følgende på plass:

1 .3100 kvadratmeter større terminalbygg, det meste øremerket utenlandstrafikk.

2 . Økning fra fire til ni flygater.

3 . Første tredjedel av et hesteskoformet parkeringshus i fire etasjer. Gir plass til 400 biler.

4. Nytt flytårn.

5. Et sikkerhetssenter.

6. Igangsettelse av totalt fem næringsbygg fordelt på 55.000 kvadratmeter.

7 . Større sikkerhetssoner rundt rullebanen.

— Mye av dette avhenger av ny reguleringsplan, sier Thomas Langeland.

Han gjentar dette flere ganger, for å understreke at en slik plan er nødvendig for at ikke også disse planene ender som flere foregående, som luftslott.

Hast. - Det haster å få planen på bordet for å komme raskest mulig i gang, poengterer lufthavnsjefen.

Skissen Fædrelandsvennen presenterer i dag viser hvordan flyplassområdet kan bli seende ut om 20 år. I sjøkanten, på vakker strandtomt, er et hotell tegnet inn.

— Dette kan bli mer enn et vanlig flyplasshotell. Den ideelle beliggenheten bør friste hotellkjeder til en nærmere titt, anbefaler Iver Holter-Andersen.

Også en helikopterbase har fått plass, i likhet med bygningsmasse til en eventuell flyhøyskole.

Også nye veier skal komme. Avinor ser for seg en fra sør som krysser Topdalselva fra Hamresanden og runder flyplassens sørlige ende i tunnel. En ny vei nordfra er lagt lenger inn mot heia enn dagens.

Utfylling av sørenden skal skje med masse som frigjøres når tomter sprenges ut for næringsbyggene.

Krav. Mest presserende er likevel kravet som må innfris innen 1. oktober neste år. Innen denne datoen må flyplassledelsen legge fram plan for hvordan nye krav til sikkerhetssoner skal innfris. Når planen er klar vil Luftfartstilsynet gi to års frist for å få jobben gjort.

Sonene krever 300 meter plass i hver ende og 75 meters bredde ved langsidene av rullebanen. Disse tiltakene vil alene kreve 150 til 200 millioner kroner.

  • Også tidligere er gjentatte planer for utbygging av Kjevik lagt fram og så blitt lagt på is. Hvorfor er disse realistiske?

— Fordi utbygging av flyplassen er tvingende nødvendig. Et betydelig beløp er, som nevnt, satt av for å gjøre noe med det. Nøyaktig hva som kommer de neste 20 årene, vet ingen. Men skissen forteller tydelig hva vi ønsker og hva vi mener er realistisk, sier Thomas Langeland og Iver Holter-Andersen.

FAKTA

Avganger på Kjevik

Åtte daglige avganger til Oslo.

Seks daglige avganger til Bergen.

Tre daglige avganger til Stavanger og København.

To daglige avganger til Amsterdam.

Tre ukentlige avganger til London.

En ukentlig avgang til Alicante.

I tillegg kommer chartertrafikk.