LILLESAND: — Sjåførene ser mørkt på situasjonen. Mangelen på steder å parkere skaper frustrasjon, sier sjåfør Willy Nilsen fra Vennesla.

Fædrelandsvennen traff ham ved Høvåg Gjestehus, som er eneste sted mellom Helleland og Brevik hvor sjåførene kan få alt de trenger, stor parkering, diesel, mat og dusj. Hver kveld er plassen full av trailere. Flere må kjøre videre.

Opp mot 1000 vogntog passerer Sørlandet på stamveien i de mest hektiske døgnene. Det finnes ingen større fullt ut tilrettelagt trailerparkering på Sørlandet.

BRYTE LOVEN

  • Når nye E 18 åpner mister vi bensinstasjonene. Disse og noen naturlige lommer langs dagens E 18 utgjør tilbudet. Når motorveien åpner vil mange tvinges til å bryte den lovpålagte kjøre- og hviletiden. For de som kjører Stavanger-Oslo er det naturlig å stoppe mellom Grimstad og Kristiansand, sier Willy Nilsen.

– Vi ser på midlertidige løsninger, i første rekke på Stoa i Arendal. Men det er ikke inngått noen avtaler. Vi har også ønsket å utvide trailerparkeringen på Brokelandsheia i Gjerstad, men tomteprisen er for høy. Trailersjåførene skal få et midlertidig tilbud, lover Torbjørn Mykland i veivesenet.

OPPGITTE

  • Vi er oppgitte og frykter kaos. Veivesenet har ingenting håndfast. På lengre sikt setter vi vår lit til at det blir trailerstopp på Storemyr i Lillesand. Men det kan fort gå et par år, sier Karl W. Strandvik i Norges Lastebileier Forbund.

Sjåfør Willy Nilsen mener Norge er et u-land når det gjelder å legge til rette for langtransportsjåfører.

— Jeg har kjørt over hele Europa. Til og med i østeuropeiske land er forholdene mye bedre enn i Norge. En av grunnene til at jeg sluttet å kjøre langturer i Norge var skyhøye bøter jeg fikk fordi det var vanskelig å finne hvileplasser, sier Willy Nilsen, som ikke er superoptimist i forhold til trailerstoppen i Lillesand.

TREGT

Arbeidet med den nye trailerstoppen i Lillesand går tregt. Lastebileierne forventer at Statens vegvesen sørger for at den planlagte parkeringsplassen for 50 vogntog bygges når området er frigitt av E 18-utbyggerne cirka ett år etter veiåpning.

Nå jobber utviklingsselskapet Profier med å legge rammer for trailerstoppen, så skal selskapet spørre oljeselskap og andre om de vil investere i parkeringsplass, dusj- og toalettanlegg, bensinstasjon, trailerdieselanlegg og kanskje motell.

— Vi er interessert, men må vurdere lønnsomhet og vet ikke hva som ønskes. Vi sitter derfor litt på gjerdet, sier Statoils utbyggingsleder Kai Sivertsen, som ikke legger skjul på at prosessen burde vært i gang for lengst.