Widerøe innstiller en rekke avganger som følge av lavt lufttrykk. Værsystemet flytter seg langsommere enn ventet, og det fører til ytterligere innstillinger og forsinkelser.

Aldri tidligere har Widerøe måttet sette fly på bakken på grunn av lavt lufttrykk.

– Vi kansellerer alle våre avganger inn og ut av Bodø fram til klokken 18 i dag, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli til NTB.

Innstilt ut dagen i Troms og Finnmark

Alle avganger inn og ut av Troms og Finnmark er kansellert ut dagen. Det eneste unntaket er avganger mellom Tromsø-Bergen og Bodø-Bergen fordi Widerøe bruker større fly på disse rutene.

Lavtrykket som skaper problemer, beveger seg nordover, men langsommere enn meteorologene først antok. Innstillingene hos Widerøe omfatter over hundre avganger og 2.750 bookinger.

– Vi er lei oss for at passasjerene rammes og vet det blant annet er viktige legeavtaler som skal nås, og studenter som skal tilbake til studiestedene etter helga, sier Solli.

Rammede reisende blir kontaktet via SMS eller direkte fra flyplassene.

Startet i vest

Problemene startet på Vestlandet i 19.30-tiden søndag kveld. Tidlig mandag morgen ble avganger fra Røros kansellert, og lufttrykket lå i morgentimene over Helgeland.

Utover mandag beveger lufttrykket seg nordover mot Bodø og Tromsø, og dermed forflytter også problemene med flytrafikken seg.

Ambulanseflyene er imidlertid fortsatt i operativ tjeneste, opplyser flygeleder Kent Antonsen i Babcock til E24.

– Våre nye ambulansefly har mulighet for å fly ved lavere lufttrykk enn tidligere, fordi vi har fått digitale instrumenter i cockpit som har større justeringsmuligheter ved lavtrykk, sier han.

Solli understreker at det tar tid å få i gang normal trafikk igjen fordi både fly og besetning i mange tilfeller er på feil plass.

Gjelder Widerøes minste fly

Innstillingene gjelder kun Widerøes minste flytype Dash 8 fordi disse flyene ikke er sertifisert for å fly i så lavt lufttrykk.

Lufttrykket spiller blant annet inn når flyene skal lande. Pilotene stiller da inn flyets instrumenter etter en rekke værforhold, deriblant lufttrykket, for å måle hvor langt unna bakken flyet er.

– Dette er kritisk for å ivareta sikkerheten, sier Solli.