PUTTGARDEN: Dansker i Tyskland opplever å bli tatt i kontroll. Ikke fordi de har med seg for mye øl og sprit, men fordi bilen er for tungt lastet.

Det går en jevn strøm av smekkfulle, digre handlevogner ut fra Border Shop denne regntunge ettermiddagen i september. Selv om vi er langt utenfor høysesongen, som er sommermånedene, klinger kassaapparatene ivrig, skriver Aftenposten.no.

Reiser i stim

For danskene har også sine harry-paradis, og et av dem heter Puttgarden, Dansker reiser i stim med fergen fra Rødbyhavn til det uanselige fergestedet for å bunkre alkohol og brus til spottpriser i forhold til i danske butikker.

Rett ved siden av fergeanløpet ligger målet, en fire etasjer høy lekter som er et flytende øl-, vin— og spritutsalg. Flaskene og kartongene står rundt i enorme stabler, og for den som vil smake på godsakene, er det montert mange små smaksfontener. I tillegg består lekteren av et romslig utvalg av sjokolade og brus, sukkeravgiften er høy i Danmark.

Pallesalg på Border Shop, utvalget er enormt. Foto: Morten Uglum

Stuvende fullHenning Pedersen og Pernille Steiner Andersen stuer de siste ølbrettene og vinflaskene inn i bilen sin. De skal gifte seg om noen dager og handler inn til bryllupet. Det ble 18 kasser øl, 15 brett med ulik brus til rundt 30 kroner brettet, en stabel god vin og seks flasker konjakk. Pluss, pluss. Bilen er smekkfull.

- Øl er jo kjempebillig sammenlignet med hjemme i Danmark. Her får vi tre brett med 24 bokser for 189 danske kroner. Hjemme koster de 100 kroner brettet. Prisen på vin og sprit orker vi neste ikke snakke om, de koster jo en bagatell her nede, sier Henning og smiler.

Han viser oss en regning på rundt 4900 danske kroner og mener han sikkert måtte betalt det dobbelte hvis han skulle ha kjøpt alt i Danmark. Han har ingen problemer med å se det spesielle med den voldsomme, danske alkoholhandelen på en liten fergekai i Tyskland:

— Glade vanvidd

- Ja, dette er jo det glade vanvidd. Avgiftene skulle jo vært de samme i hele EU, så hadde vi sluppet å kjøre helt fra nordøst på Sjælland til Tyskland for å handle. Idiotisk at det skal være nødvendig, spesielt miljøvennlig er det jo heller ikke, sier han.

Kvotene mellom EU-landene er formidable, og skal man utnytte dem maksimalt, trengs en romslig bil med tilhenger. Derfor er folk blitt tatt i kontroller etter å ha storhandlet i Tyskland. Ikke i tollen, men for å ha overskredet høyeste tillatte vekt på kjøretøyene.

Ingen tvil om at også svenskene skal lokkes til handel. Foto: Morten Uglum

Maks 100 kiloDet samme må bussene fra Sverige passe på. Svenskene har forlengst oppdaget det lave tyske prisnivået og at det er mulig å kjøpe en kasse øl (24 bokser) for 60-70 danske kroner. Vi treffer Marianne Johnsson som har sønnen Patrik og hans venn Rickard Johansson med på tur fra Skåne, de bruker 13 timer på å reise frem og tilbake, pluss handling:

- Den eneste begrensningen her er at vi ikke kan ha med oss mer enn 100 kilo hver. Her reiser vi til Tyskland for å kjøpe svensk øl til en tredjedel av prisen hjemme. Er det ikke sykt? spør de og ruller de enorme handlevognene mot bussens lasterom. De stuer inn det bussen tåler. Den drar heldigvis etter seg en stor tilhenger for å ha plass til berget av øl, vin og brennevin som skal hjem til Sverige.

Presser kundene

Fergerederiet Scandlines tjener godt på harryhandelen. Fergene går i skytteltrafikk hver halvtime og pøser nye, handlekåte passasjerer i land til Border Shop, som de også eier. For å sikre at så få som mulig reiser til de konkurrerende grensebutikkene lenger inn i landet, som Burg, som ligger bare noen få kilometer lenger unna.

Seks av ti handlende er danske, den andre dominerende kundegruppen er svensker og en håndfull nordmenn.

Men de kommer ikke hjem med varene, dette er folk som mellomlagrer på sine bosteder og hytter innen EU — fortrinnsvis i Strömstad-området.