FORNEBU: – Her er mye å beklage for en teleoperatør som ender i en situasjon hvor nettet faller ned. Dette er nesten en teleoperatørs mareritt. Kunder over hele landet fikk ikke brukt nettet eller sine mobiltelefoner for det som var formålet fredag fra 14-tiden og utover, sa Baksaas på et pressemøte torsdag formiddag.

Telenor har i helgen og dagene fram til torsdag jobbet med å finne årsaken til svikten.

– Vi har jobbet intenst med å finne årsaken, både om den ligger i utstyr og rutiner. Vi har i dag sendt en rapport om dette til Post— og teletilsynet, sa Baksaas.

Han betegner feilen som den mest alvorlige siden mobiltelefoni ble innført i Norge.

– Vi i Telenor og jeg beklager på det sterkeste det som skjedde overfor alle de som forsøkte å nå fram med tale og SMS i denne perioden, sa Baksaas.

Baksaas kommenterte også sin egen rolle i saken. Han fortalte at han ble umiddelbart informert om feilen da han var i utlandet, selv om han ikke var synlig i mediebildet.

– Jeg erkjenner at jeg burde ha vært tilgjengelig overfor mediene tidligere. Det må jeg lære av. I etterpåklokskap er det lett å bemerke at det rette ville ha vært å reise rett til Norge, sa Baksaas.