KRISTIANSAND / OSLO: Politiet får knallhard kritikk av 22. juli-kommisjonen, som mener politiet kunne ha stoppet Anders Behring Breivik før han kom til Utøya.

Men politiet lot Breiviks bilnummer bli liggende for lenge, kommunikasjonen i politiet var ikke god nok.

Dette kartet er laget av 22. juli-kommisjonen. Det viser kjøreruten til Breivik markert i rødt. Den blå linjen er politibil fra Agder politidistrikt. Klokken er her 15.57 den 22/7. De to bilene hadde også møttes tidligere ved innkjøringen til Bjørvika-tunnelen og passerte trolig hverandre i tunnelen. GPS-data fra etterforskningen og GPS-data basert på VTS fra PDMT. Foto: 22. juli-kommisjonen

Politibilen fra Agder22. juli-kommisjonen har hatt tilgang på GPS-data fra etterforskningen og GPS-data på politiets biler, samt en komplett politioperativ logg og bemanningsoversikt fra samtlige politidistrikt for hele 2011. Disse omfattende datamengdene har gjort det mulig for kommisjonen å rekonstruere Breviks kjøretur parallelt med politiets kjøretøyer.

Kommisjonen beskriver det slik:

" Kort tid etter eksplosjonen kjørte en politibil fra Agder politidistrikt gjennom Oslo og inn i Bjørvikatunnelen. Den blir forbikjørt av Breivik som da er på vei til Utøya. Breivik tar av i sentrum, men de to bilene møtes igjen på E 18 ved Lysaker kl. 15.57. Politibilen kjørte etter Breivik, helt til han kjørte av ved Sandvika. Dette skjer etter at politiet hadde fått tips om bilen. Patruljen hadde ikke fått noen ordre eller meldinger – og operasjonssentralen visste ikke at bilen var der. "

22. juli-kommisjonens leder, Alexandra Bech Gjørv under presentasjonens av kommisjonen rapport mandag. Foto: NTB SCANPIX

Visste ikkeVisepolitimester Kjell Heggstad i Agder politidistrikt var ikke kjent med opplysningene i rapporten før Fædrelandsvennen gjorde ham oppmerksom på det.

— Jeg har ikke noen kjennskap til dette. Det kan være mange grunner til at en bil fra oss var i Oslo den datoen. Hva det kan være, har jeg ikke noen oversikt over nå, sier han til Fædrelandsvennen.

Anders Behring Breivik på vei bort fra bombebilen 22. juli. Foto: ABC Nyheter

Ønsker dataløsningFor kommisjonen er det store spørsmålet hvorfor ikke politiet har systemer som sikrer at etterlysningen kommer ut, slik at politibilen fra Agder kunne fått informasjonen og muligheten for å stoppe bilen til Breivik.

Kommisjonen skriver:

"En dataløsning i bilen kunne formidlet både en etterlysning, og gitt operasjonssentralen oversikt over bilens posisjon. Finsk politi tok i bruk terminaler i sine biler for sju år siden. I dag finnes det slike i 75 prosent av alle politiets utrykningskjøretøy. En rekke andre land har patruljene dataverktøy som sin primære oppgaveløser og har arbeidet systematisk med å gjøre mer informasjon tilgjengelig ut til patruljene både for å bidra til mer effektivitet og kvalitet i løsning av oppgaver, samt å gi patruljene økt sikkerhet. En ny IKT-plattform må fokusere på både visjoner og investeringer, løsninger og ikke minst bruk av systemene. Mulighetene som gis med dagens systemer, er allerede større enn de som faktisk benyttes."