Ifølge undersøkelsen svarer halvparten av barn og unge at de har opplevd mobbing eller erting på nett eller mobil, og det går verst utover jenter. Mer enn én av tre norske jenter oppgir at de selv har mottatt sårende meldinger.

Røde Kors, Barnevakten, Telenor og Medietilsynet står bak kampanjen, som skal gi barn og voksne verktøy og råd for å forebygge og bekjempe digital mobbing.

Daglig leder i Barnevakten, Merethe Clausen Moe, sier kampanjen oppfordrer til dialog mellom voksne og barn.

— Barn og unge bruker mobiltelefon og internett betraktelig mye mer etter smarttelefonens inntog. Dette gjør det enklere å skjule mobbingen for voksne og gjør det vanskelig for foreldre å holde oversikt over barnas digitale liv, sier Clausen Moe.

I løpet av våren vil Bruk Hue-kampanjen ha besøkt 400 skoler og ha gitt informasjon til nærmere 120.000 elever og 22.000 foreldre. (©NTB)