Under ferden fortsatte det å lekke olje fra skipet. Utslippet drev inn mot vestkysten av Sverige.De to norske etatene godkjente rederiet Eimskips risikovurdering før skipet la ut på vei til skipsverftet i Odense i Danmark der det skal repareres.

Godafoss skulle ha vært framme ved verftet, men ble forsinket fordi danske sjøfartsmyndigheter beordret fartøyet til nødhavn ved Grenå etter at det ble rapportert om at det fortsatt lakk olje. Etter en undersøkelse fikk imidlertid skipet seile videre.

— Det er viktig å understreke at det er Eimskip sitt ansvar å gjennomføre de tiltak som var skissert, og at operasjonen gjennomføres som forelagt ansvarlige myndigheter. Kystverket og Sjøfartsdirektoratet hadde ingen grunn til å betvile de vurderingene som var gjort av risikoen for betydelige utslipp, sier beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket.

Kystverket har bedt Eimskip om en redegjørelse om oljeutslippene under overfarten. (©NTB)