– Det åpenbare problemet med solenergi er at solen ikke skinner om natten, sa Tesla-sjef Elon Musk under en presentasjon av det nye systemet utenfor Los Angeles i USA torsdag kveld lokal tid.

Batteriene kan blant annet brukes i boliger og kobles opp mot solceller på taket. De skal produseres av Tesla Energy, et nyopprettet selskap i Tesla Motors-konsernet.

Hjemmebruk

Batteriet, som har fått navnet «Powerwall», kan henges opp i garasjer eller på husvegger.

«Powerwall» lanseres i to modeller, den ene på 7 kWh og den andre på 10 kWh. Den største vil koste 3.500 dollar, tilsvarende litt i overkant av 26.000 kroner etter dagens kurs. Batteriene, som er basert på litium-ion-teknologi, legges ut for salg om tre– fire måneder, ifølge Musk.

Flere batterier kan seriekobles hvis man har større behov. Tesla Energy planlegger også å utvikle batterier med kapasitet på opptil 1 GWh, som ifølge Musk er nok til å forsyne en liten by som Boulder i Colorado med elektrisitet.

– Løser dilemma

Konseptet er ikke nytt, men tanken er å gjøre batteribruken enklere. Ifølge Musk løser det nye batteriet et dilemma som oppstår ved bruk av fornybar energi.

Når solen ikke skinner og vinden slutter å blåse, blir ofte strøm fra forurensende kullkraftverk sluset inn i strømnettet som en erstatning. Med effektive batterier blir behovet for andre strømkilder som «backup» mindre.

Tesla-sjefen ser for seg at teknologien vil bety det samme på batterifronten som overgangen fra fasttelefoni til trådløs mobilkommunikasjon har gjort.

– Målet er å fullføre overgangen av hele verdens energiinfrastruktur for å oppnå fullstendig nullutslipp, sier Musk.

– Dette kommer til å bli svært nyttig for de fattigste samfunnene i verden. Dette gir folk mulighet til å leve fullstendig uten oppkobling til elektrisitetsnett, hevder han.

Aksjeoppgang

Kunngjøringen av Teslas nye hjemmebatteri førte til at Tesla-aksjen steg 3,1 prosent til 233 dollar.

Også flere andre selskaper jobber med å utvikle bedre batterier for å lagre fornybar energi, og noen av dem samarbeider med giganter som Total, GE og Siemens. Analyseselskapet Kelley Blue Book tror Teslas batteriproduksjon på sikt kan bli mer lukrativ enn selskapets produksjon av elbiler.