Vi velger en skole og ei linje vi syns er bra, og vi venter i spenning på å komme inn. Gleden som strømmer gjennom kroppen din, når du kommer inn på førstevalget, er ubeskrivelig! Seinere, etter å ha gått på skolen en stund, lurer du på hvor gleden tok veien.

«Søk Vågsbygd, en skole for elevene!» reklamerer skolen. Etter en stund tenker du kanskje, som jeg, hvor ble elev-fokuset av? Elevrådet har ingen påvirkning, saker som vi brenner for og tar opp, blir ignorert der og da. Du tenker kanskje at det blir bedre etter hvert, men problemet er at det gjør det ikke, snarere tvert om. Å gå på videregående skole er psykisk utmattende.

Timeplanen som vi lever livet vårt etter, som vi planlegger sosiale treff etter, ferieturer, hytteturer og teaterbesøk etter, endres konstant. Det går rett og slett ikke an å planlegge noe som helst, fordi timeplanen er dynamisk. Konseptet med en dynamisk timeplan burde i utgangspunktet være en god ting, men i praksis fungerer det ikke. Ledelsen tenker at det er lurt å sette inn 15 timer norsk i løpet av en uke fordi vi ikke skal ha eksamen. Problemet er at ledelsen ikke inkluderer verken elever eller lærere i sine valg, og dersom du har en ledelse som ikke vet hvordan det er å være lærer, og heller ikke bryr seg om elevene, kommer det psykiske ubehaget snikende. Da er det fort å bli demotivert, lei, slutte å spise, ikke orke lekser og håpe at du faller ned i et digert sort hull.

Hvem styrer, ledelsen eller Visma? Programmet skulle gjøre skolehverdagen så fantastisk, men har fungert motsatt. Tidligere elever på Vågsbygd som mista eksamen, opplevde ikke slike endringer. Noen av deres timer forsvant ut i sanden, mens vi opplever at hvert sandkorn av et nanosekund undervisning skal gjennomføres. Slik skapes stress.

Skolen fokuserer mer på prestasjon enn læring, sier forsker Marit Uthus i en artikkel på forskning.no. En studie konkluderte med at en viktig risikofaktor for psykiske vansker blant unge jenter, er prestasjonsrelatert stress i skolen. Utenlandske undersøkelser viser at stress knyttet til skoleprestasjon, henger sammen med psykiske plager.

Psykiske plager har en tendens til å stenge dører. Det trenger vi ikke – vi trenger åpne dører og å bli lyttet til.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.