Egentlig ikke noe nytt, men en kraftig påminnelse om et system som er ute av kontroll. Jeg tenker verken på russens pøbelstreker, høye musikk eller alkoholbruk. Jeg tenker på en russefeiring som systematisk skaper ekskludering og utestengning, nærmest et mobberegime satt i system, og et system og en praksis som økonomisk har tatt helt av.

Og – jeg klandrer ikke russen selv, det er utrolig mye flott med russen og russefeiringen. Jeg klandrer oss voksne, som samfunn, som skole, som foresatte og som kynisk profittjagende «russeeffektbedrifter». Det er vi som med åpne øyne, lav selvtillit og med skjelvende innestemme lar dette skje. Vi tør ikke gå i «krigen» av frykt for å bli upopulære.

Hva kan vi gjøre? Det gledelige med programmet var å se denne oppegående russen fra Haugesund som har laget sin egen ekskluderingsfrie russegruppe. Det at russen selv går foran må vi applaudere. Det andre var russemoren som har startet sitt eget foreldreforum og åpent utfordrer foresatte, skole og russen selv. Det tredje var russegutten som selv hadde opplevd å bli ekskludert fra russebussen, sa fra, oppsøkte hjelp og kom seg gjennom driten uten varige men.

Likevel tror jeg ikke noe skjer før vi får noen nasjonale føringer og retningslinjer. Et likhetsprinsipp som sier noe om hva vi som samfunn vil ha, og ikke ha, når det kommer til russefeiring. Politikere og byråkrater må utfordres her. (Ganske talende forresten at kunnskapsminister Brenna ikke ville eller kunne komme i Debatten.)

Geir Lauvdal er skoleansatt og samfunnsborger. Foto: Kjetil Jossang / kjetil@fotominn

Foresatte må på banen og dempe «stresset», bry seg, og ikke være naive og bygge opp under russefeiringen med for eksempel stolte facebookbilder av «mitt vellykkede barn», eller legge til rette for dopapirsalg til podens russebuss. For noen foresatte er vellykkede russeungdommer nærmest som trofeer å regne. Solidaritet mellom foresatte er ikke mye å skryte av. «Bare mitt barn har det fint» gjør at foresatte puster ut og gir blaffen i at andres barn sliter og lider i stillhet.

Skolen må få noen konkrete retningslinjer å holde seg til. Eksempelvis kan man sette tydelige datoer for russeuniformering på skolen. Skolen kan forebygge en tidlig start på dette. Ungdomsskoler og videregående skoler må samarbeide her, for sementering av grupper, utstemming og ekskludering starter gjerne i 10. klasse. Skolen kan være tydelige på forventningene til foresatte, og klart formidle hvordan skolen ønsker å ha det.

Ungdomsskoler og videregående skoler må samarbeide her, for sementering av grupper, utstemming og ekskludering starter gjerne i 10. klasse.

Vi kan ikke forsvare et system som skaper så store ulikheter, som fører til at ungdomsliv ødelegges, skolegang stopper opp og med sosial isolasjon som resultat. Vi må starte en dialog, utfordre hverandre og sammen forsøke å motarbeide en utvikling vi ser er svært negativ.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.