Vi er foreldre til 29 barn som spiller i Knuden junior, Knudens strykerorkester for barn mellom 7-12 år, og vi er nå svært fortvilte på våre barns vegne over punktet 5.4.3 i strategiplanen til Knuden for 2022-2029 (Kristiansand kulturskole) som omhandler musikkundervisningen hvor forslaget som foreligger er å øke gruppeundervisning, som betyr at man enten må sette sammen elevene i grupper hvor de mister den tradisjonelle en-til-en undervisningen, eller å bruke ressursene på gruppeundervisning istedenfor å opprettholde like mange plasser som i dag på tradisjonell en-til-en undervisning.

Etter 2 år med pandemi har barna våre vært gjennom tøffe tider hvor undervisningen både har foregått digitalt, med fysisk avstand og gjennom antibac og munnbind. Samspill i orkester var en stund helt borte men det som reddet de fleste av barna var den kjærkomne individuelle ukentlige undervisninga med læreren sin. Muligheten til å se og bli sett de skarve 20 minuttene i uka var det de øvde og telte dagene frem mot og det var ene og alene det som var grunnen til at barna fra 6-års alder og oppover beholdt motivasjonen.

Flere av barna våre som spiller strykerinstrumenter er barn som ikke går til Knuden for å stå på en scene, gladelig kjemper for å bli sett og elsker oppmerksomhet. Flere av barna er forsiktige, sårbare og introverte og den ukentlige spilletimen alene med musikklæreren som de har en trygg relasjon til er unik og svært verdifull i deres liv.

I de 20 minuttene som for øvrig går svært raskt, blir de sett, veiledet og omsorgsfullt ivaretatt på en helt fantastisk måte av dyktige og høyt utdannede lærere uten å skulle være nødt til å kjempe mot andre barn for å få lærerens oppmerksomhet, være redd for å gjøre feil eller dumme seg ut foran andre i en sårbar situasjon. Da vil de heller trekke seg tilbake, velge å ikke delta og slutter.

De barna som derimot er svært motiverte og som raskt mestrer instrumentet sitt vil fort kjede seg med begrensede muligheter for å bli stimulert videre og utvikle seg og sitt talent i et raskere tempo ettersom de hele tiden må vente på resten av gruppa som igjen vil gjøre at også de mister motivasjonen og slutter. De andre barna på denne gruppa vil føle seg mislykket, dumme og skamfulle fordi de vil sammenlikne seg selv med den superflinke og resultatet kan raskt bli også her at de slutter.

Samspill har stryker-elevene hver uke i 1,5 time i orkesteret sitt og ventepausene der går på hvor mange takter pause musikkstykket de spiller har, ikke å ofre sin egen undervisningstid på å vente på at andre barn skal knote seg gjennom ukeleksa i en gruppeundervisning.

Knuden utdanner fremtidens musikere, musikkpedagoger og musikkterapeuter hvor denne utdannelsen verken starter på videregående, høyskole eller universitet. Grunnopplæringen starter allerede på Knuden ved 7-8 års alder med et øvingsregime fra dag en som ville ha fått de mest ihuga lekseglade lærerne i skolene til å gråte av glede.

Det er også langt flere kulturskoleelever som kommer til å ha sin fritidsaktivitet som sitt fremtidige arbeid enn f.eks de barna som spiller fotball og/eller håndball på fritiden.

Ved å endre deler av den tradisjonelle individuelle undervisningen til gruppeundervisning gambler dere med rekrutteringen til Kristiansands fremtidige kulturarbeidere, risikerer et stort frafall av musikkelever, mister talenter og ikke minst tar fra barna en helt unik og viktig relasjon til en trygg voksen i et sunt, stimulerende, motiverende og utviklende læringsmiljø.

Det er ingen andre kulturskoler i Norge som vi vet om som driftes på den måten som strategiplanen legger opp til her og vi har heller ikke funnet noen faglig begrunnelse for at en slik endring vil bli til det bedre.

Foreldrene og barna i Knuden junior strykerorkester håper dere stemmer ned forslaget i punkt 5.4.3 som tilsier å endre den individuelle undervisningsformen i musikk til gruppeundervisning.

Punkt 5.4.3 om gruppeundervisning står uten tvil til stryk!

Linett Eriksen Birkeland Anita Duran For foreldrene og barna i Knuden junior strykerorkester.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.