Bør staten redde Norwegian?

Det bør være absolutt siste utvei. Men Norwegian har blitt en så viktig del av norsk infrastruktur at et statlig oppkjøp ikke bør utelukkes, hvis det er nødvendig for å redde selskapet.

Publisert: Publisert:

Norwegian sliter tungt på grunn av koronakrisen. Bildet er fra Kristiansand lufthavn Kjevik. Foto: Arkiv

Leder

  • Fædrelandsvennen
Du leser nå en leder. Den uttrykker Fædrelandsvennens mening. Avisens reportasjevirksomhet er uavhengig av hva som menes på lederplass. Du kan sende inn din mening på fvn.no/dinmening.

Det vil i så fall være et stort paradoks: Det privateide flyselskapet som ble startet opp for å utfordre det tidligere statseide SAS, kan nå bli reddet av staten i form av aksjekjøp. Det diskuteres i alle fall ifølge NTB av politikere i flere partier på Stortinget. Grunnen er den akutte krisen Norwegian står overfor.

Norwegian varslet mandag ettermiddag at selskapet kansellerer 85 prosent av flygingene og permitterer 7.300 ansatte. «Luftfarten står overfor en ekstraordinær krise der også vi i Norwegian må sette de aller fleste av flyene våre på bakken og permittere en stor andel av våre kolleger», skrev konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.

Det vil være svært kostbart for Norge å la et slikt selskap gå inn.

Det skal svært mye til at staten går inn og redder et kommersielt selskap gjennom oppkjøp av aksjer. Mer naturlige virkemidler er kutt i avgifter, garantier og tilgang til kapital. Regjeringen har da også overfor luftfarten allerede lansert kutt i momssatsen samt midlertidig oppheving av flypassasjeravgiften og lufthavnavgiften.

Likevel kan det hende at denne typen tiltak ikke er tilstrekkelige. I så fall kan det hende at de folkevalgte kan stå overfor valget mellom å la Norwegian gå konkurs eller at staten kjøper seg inn. I en slik avveining bør et viktig moment være at Norwegian som selskap har etablert seg som en del av en samfunnskritisk infrastruktur, det har nærmest blitt en del av kollektivtilbudet. Det vil være svært kostbart for Norge å la et slikt selskap gå inn, et selskap som tross problemer viste seg å ha livets rett før koronakrisen. Samtidig er det åpenbart at også Widerøe og SAS vil kunne kreve liknende støttekjøp hvis først staten går inn i Norwegian. Og det er mindre enn to år siden staten solgte sine siste aksjer i nettopp SAS.

Like fullt er den situasjonen som nå har oppstått så ekstraordinær at ekstraordinære bør vurderes, også på dette området.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Webview
  2. Koronaviruset