I forrige uke kunne vi lese at mobbetallene øker, tall fra Elevundersøkelsen viser at de nesten er doblet.

Et ekskluderende og utrygt skolemiljø er barnas problem, men vil alltid være de voksnes ansvar.

Mobbing er ikke bare et problem i skolen og for de det angår. Mobbing er et stort og økende samfunnsproblem. Konsekvensene for de som blir utsatt for mobbing og for de som mobber, de vet vi kan være veldig store.

Elever som utsettes for mobbing, kan grue seg så mye til skolehverdagen at de blir fysisk og psykisk syke. Vi vet også at mobbingen får konsekvenser for de som utfører mobbingen. De kan stå i fare for å få en negativ sosial utvikling.

I vår kommune har vi en nulltoleranse for mobbing og krenkelser og vi har en nullvisjon om mobbing i barnehager og skoler. Likevel ser vi at det nå er flere barn og unge som opplever mobbing og krenkelser.

I forbindelse med retten til et godt og trygt skolemiljø, har vi i Kristiansand følgende forståelse av mobbing: Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og ha mulighet til medvirkning. (Lund, Helgeland, Kovac 2017). Det kan for eksempel være verbal mobbing, fysisk mobbing, digital mobbing eller indirekte mobbing.

Forskningen påpeker at hvordan skoler ser på mobbing er avgjørende for om de klarer å skape trygge og gode læringsmiljø. Skoler som lykkes med dette kjennetegnes ved at de erkjenner at mobbing skjer på alle skoler, også deres egen. De kjennetegnes også av at de ikke prøver å rettferdiggjøre mobbing og at de anerkjenner at mobbing i skolen er et alvorlig problem.

Alle voksne som arbeider i skolen, i tillegg til foresatte, er rollemodeller og i stor grad med på å bidra til et godt samhold og skolemiljø. Som voksne har vi alle et ansvar for å bry oss og være til stede.

Både skoleeier og skoleledelse har ansvar for at skolene og de ansatte ivaretas på en slik måte at de er i stand til å prioritere dette arbeidet. Det er kort tid siden både Ungdommens bystyre, oppvekstutvalget og bystyret behandlet en sak om kommunens arbeid med nullvisjon om mobbing i barnehager og skoler.

Vi lærte da at det er viktig at både folkevalgte, administrasjon, ledere og ansatte støtter opp om den vedtatte strategien i vår kommune for å kunne bekjempe det komplekse og alvorlige samfunnsproblem som mobbing er.

Arbeiderpartiet har tillit til at det blir jobbet godt med dette, men som tallene viser, så må det gjøres mer.

Kommunen har utarbeidet en veileder til et trygt og godt skolemiljø som er forpliktende for alle kommunale skoler i Kristiansand. Skolene skal både arbeide forebyggende og de skal handle etter aktivitetsplikten når det er mistanke om at en eller flere elever ikke har et trygt og godt skolemiljø.

Skolene skal handle etter aktivitetsplikten når det er mistanke om at en eller flere elever ikke har et trygt og godt skolemiljø.

Allikevel erfarer vi at mobbetallene øker, og det er ekstra krevende at dette skjer samtidig som skolene er pålagt kraftige kutt i økonomien.

Vi er opptatt av at våre ansatte skal være trygge voksne som både deltar aktivt i det forbyggende arbeidet og griper inn dersom krenkelser skjer.

Arbeiderpartiet mener at vi i vår kommune må fortsette og også intensivere arbeidet for bekjempe mobbing og kanskje også lete etter nye gode tiltak som kan igangsettes.

Oppvekstutvalget skal i neste møte få en gjennomgang av resultatene fra Elevundersøkelsen. I samme møte vil vi be om at vi også får en gjennomgang av Dialogmodellen. Modellen er utviklet av UiA under ledelse av professor Ingrid Lund, på oppdrag fra KS. Det er et nytt digitalt dialogverktøy for å forebygge og skape et trygt og godt skolemiljø. Dialogmodellen for skole har sitt utgangspunkt i forskningsprosjektet «Dialog og samarbeid mot mobbing i skolen». Studier har vist at gode samarbeidsrelasjoner mellom elever, foreldre og skolens ansatte er med på å bygge en grunnleggende positiv skolekultur som fører til mindre mobbeadferd blant elevene.

Som skoleeier har vi det overordnede ansvaret for at skolene våre arbeider systematisk og godt med elevenes skolemiljø.

Som skoleeier vet vi at vi har Mobilt team som jobber forebyggende med fokus på tidlig innsats for barn og unge, og vi vet at vi har Ressursteam som er et tverrfaglig sammensatt team som bistår barn og unge, foresatt, barnehager og skoler som står i krevende læringsmiljøsaker. Vi vet at vi har Elevombudet som arbeider for barn og unges rett til å ha det trygt og godt på skolen sin.

Vi har understreket at det blir jobbet godt med dette i dag, men vi er opptatt av at ingen ting må være uprøvd i dette viktige arbeidet. Kanskje en innføring av Dialogmodellen kan føre oss nærmere en skole som er fri for mobbing?

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.