Havneforholdene var avgjørende for begge deler. Med de to store elvene, Topdalselva og Otra, var det et solid grunnlag for en av Agders største handelsområder – trelast og tømmer. I kongebrevet fra Kristian 4. 5. juli 1641 var det nettopp etableringen av en kjøpstad i trekanten mellom Flekkerøy, Oddernes og Topdalselva som gjorde seg gjeldende. Dette området lå, og ligger fortsatt, langs den viktige handelsruta mellom Østersjøen og Nordsjøen, og med nærhet til store havnehuber i Hamburg, Rotterdam, Amsterdam og London. Dette er den arv vi fortsetter å høste av i året 2023.

Isabelle-Louise Aabel. Foto: Kjartan Bjelland

Arealene som tilhører Kristiansand Havn IKS er spredt langs kysten fra Kongsgård i nord-øst til Lindesnes og Mandal i vest. I havneavsnitt Nord, Kongsgård, er hovedoppgavene knyttet til offshorevirksomhet, som er en bærebjelke i Agders næringsliv. Her får man service, vedlikehold og mulighet for lasting og lossing. Man har tilbud om landstrøm og maskineri som også benytter seg av elektrisitet. Det er flere lager og kontorer som sikrer at kompetanse og tilgjengelighet for denne viktige industrien er i ivaretatt. Det går også stykkgods og bulk over kaiene i Kongsgård. Dette arealet har vært lagt inn i planprogram som havneformål siden 1918, og ble regulert første gang 1964.

Dette området lå, og ligger fortsatt, langs den viktige handelsruta mellom Østersjøen og Nordsjøen.

I sentrum finner vi kai-arealer i Vestre Havn og rundt Odderøya. I dette området finner du fergeterminalen med «danskebåden», eller for å være helt korrekt Color Line og Fjord Line sine skip til Hirtshals. Fra denne sommeren har også Fjord Line økt antall anløp fra Kristiansand hvor du også kan ta ferge eller minicruise til Bergen og Stavanger etter at du har vært innom i Hirtshals. De siste årene har vi også fått Holland Norway Lines med ferge til Nederland og nå Tyskland. Alle disse fergene er også en svært viktig brikke i frakt av gods.

Cruisekaia finner du også på Lagmannsholmen. Her har vi fått en cruise- og turistsesong som strekker seg fra første anløp i januar og til siste anløp i desember. Agder og Kristiansand er en anerkjent og ønsket turistdestinasjon og som også nå er attraktiv hele året.

Containerterminalen ligger også her. Når vi samler data på hvor mye som fraktes over containerterminalen, bruker vi TEUs, dette er en standard størrelse på containere på 20 fot. Dette er en viktig del av havnas virksomhet som strekker seg langt utover de arealene du og jeg ser i hverdagen. Varer, utstyr og eksport for regionens næringsliv kommer og går over disse kaiene. Dette er regionens dør inn og ut av Europa og ligger inne i Europas infrastruktur som Jyllandskorridoren.

I Lindesnes er hovedaktiviteten knyttet til de tradisjonelle, regionale markedene fiskeri, trelast og tømmer. I tillegg finner du frakt og bulk og stykkgods i form av stein, sand, grus og singel.

Den største utfordringen vi ser i samarbeid med regionale aktører som er avhengige av kai, container og frakt, er at vi har for lite kai-meter til å treffe fremtidens behov. Vi ligger langt fremme i det å være fremtidens havn knyttet til digitalisering, grønn jyllandskorridor og landstrøm.

Kristiansand Havn IKS ønsker å være fremtidens havn. Vi ønsker å være en tilrettelegger for økt næringsliv og industriell vekst. For å lykkes med dette og samtidig være en del av byutvikling og kommunens planer står vi nå fremfor et flytte. For å frigjøre Lagmannsholmen passer det godt å flytte containerterminalen til Kongsgård med tanke på å skape en moderne, digital og bærekraftig terminal. Det krever utvikling av området og kaikantene. Det vil også kunne være viktig for å sikre en bedre flyt i fergeterminalen nå som vi får flere anløp og flere skip. Agder og Agders næringsliv står i en stor omstilling og transformasjon. I dag, som når byen ble grunnlagt, er havn og infrastruktur knyttet til havn et av de viktigste elementene for å lykkes når vi ser på infrastruktur.

Det vil også kunne være viktig for å sikre en bedre flyt i fergeterminalen nå som vi får flere anløp og flere skip.

Vi gleder oss til å være en del av Agder og Kristiansands vekst.

Kristiansand havn har et viktig samfunnsoppdrag – å være et dynamisk, miljøvennlig og fremtidsrettet knutepunkt. Vi skal ivareta maritim aktivitet på en måte som bidrar til økt verdiskapning og en styrket region. Kristiansand havn skal ta samfunnsansvar, bidra til bærekraftsmålene, være en god nabo, og en pådriver i miljørettet omstilling og styrket nasjonal og internasjonal beredskap. Våre hovedmål er å drive økonomisk bærekraftig, vi skal levere effektive og moderne havnetjenester som sikre verdiskaping, vi skal være en ledende miljøhavn som bidrar til omstillingen i maritim næring og være en til rettelegger for å flytte gods fra vei til sjø.

Denne sommeren byr også på valgkamp. Blant mange av dem med god fartstid som folkevalgt i Kristiansand og Lindesnes kommuner er det også mange nye. Vi gleder oss til gode diskusjoner og samtaler knyttet til havn, infrastruktur og næringsutvikling. Vi gleder oss til en spennende og fremtidsrettet vår.