Ikke de samme politikerne, gud bedre, men de som for tiden er valgt til å styre og stelle i Kristiansand.

I 1904 kjempet Vilhelm Krag for et museum og museumshavn i Kristiansand, men han fikk aldri gjennomslag: Skuffet og sint meldte han seg ut av direksjonen i Museumsutvalget: «... så får dere sitte her og somle som dere vil!»

Museumshavn har vi fått, Odderøya museumshavn, et steinkast unna Kvadraturen. Der tar Vest-Agder-museet vare på plastbåtens historie i Norge. Fra 1950-tallet vokste det fram en betydelig plastbåtindustri, særlig på Sørlandet. Museet rommer fargeglade båter som ble laget fram til 1980-årene. De fleste båtene ligger i en flytende utstilling langs bryggene. Det lille huset i Nodeviga rommer kafé, museumsbutikk og verksted, der museets folk restaurerer bevaringsverdige plastbåter.

Museumsbygg: Men det er noe som mangler: Et museumsbygg som kan formidle den maritime kulturhistoriske helheten. Museumsbygget eksisterer for så vidt, det har til og med fått navn: Navet, men det eksisterer foreløpig bare på papiret.

Arkitektkonkurranse har vært holdt, bygget har vært presentert nasjonalt og internasjonalt. Det har til og med vært nominert til prestisjetung arkitektpris innenfor temaet «Fremtidige kulturbygg» på Verdens arkitekturfestival.

Bygget er tegnet av Helen & Hard i Stavanger, det er for lengst blitt godkjent, og en samlet bransje av tretekniske eksperter og produsenter på Agder er mer enn klar til å gå i gang.

Navet skal bygges som et – nav, og være en sentral del av en helthetlig utvikling på Odderøya, et bindeledd mellom Kilden/Kunstsiloen/Knuden/Kanalbyen på den ene siden og Nodeviga og aktivitetene der med Museumshavna, «plastbåtbygget» og kajakklubben. Man tenker seg en universell utformet akse fra Kilden til Nodeviga og en universell utformet atkomst til Kommandantboligen via taket på museet, Kristiansands svar på Operataket, åpent 24/7. Det legges også opp til samarbeid med Odderøyas venner og andre om tilrettelegging av kulturopplevelsene på øya.

Navet skal bli et godt synlig bygg sett fra Kvadraturen, samtidig som det skal være underordnet de to signalbyggene på Odderøya, Lasaretthøyden og Kommandantboligen.

Foto: Helen & Hard / Helen & Hard

Møteplass og formidling: Museet på Odderøya skal hvile på fire bærebjelker: Møteplass, maritim historie, by- og regionhistorie, midlertidige utstillinger og vandreutstillinger.

Båthallen blir selve aksen i museumsbygget som formidler byens viktige maritime historie fra tidligere tider til i dag. Vest-Agder-museet har en nasjonal posisjon innen formidling og faglig arbeid knyttet til plastbåtens historie i Norge. Dette er tatt vare på nede i selve museumshavna, men vil også prege hovedbygget, Navet. Det skal også romme landets eneste bevarte kaperskip.

Den regionhistoriske utstillingen dekker tiden helt tilbake til de første menneskene i Norge, med søgnekvinnen Sol som selve beviset på at det har bodd folk her helt siden eldre steinalder.

Hvorfor ble Kristiansand plassert der byen ble plassert? Det gir museet svar på i en bred gjennomgang av den historiske utviklingen fram til byens nyere historie. Det vil bli lagt spesiell vekt på opplevelse og læring for barn og unge. Jeg vil tro at også de eldre generasjonene vil ha utbytte av å vandre rundt i Navet og oppleve historien.

Hittil har det vært et savn at Kristiansand ikke har utstillingsareal som er godkjent for å leie inn utstillinger og vandreutstillinger. Det er langt på vei et demokratisk problem at en by av Kristiansands størrelse ikke gir dette tilbudet til sine innbyggere; vi går glipp av viktige referanser for å forstå nåtiden bedre. Det er jo selve poenget med en historisk formidling. Navet gir plass til dette.

Finansiering: Navet har en kostnadsramme på godt og vel 350 millioner kroner ved ferdigstillelse i 2026. I august i fjor ga Cultiva 45 millioner kroner, med tilsagn om ytterligere 15 millioner hvis det skaffes 15 millioner til fra private givere. Agder fylkeskommune har satt av midler til å dekke en tredel av kostnaden til museet i Nodeviga. Pengene står i ventestilling på et eget fond. I mai i år bevilget Sparebankstiftelsen SR-bank 2,5 millioner til den maritime formidlingen i Navet.

Mens stat og kommune venter på hverandre, skapes det uvisshet om når museumsbygget i Nodeviga kan realiseres.

Kristiansand kommune bidro med 3 millioner til forprosjektet og arkitektkonkurransen i 2017. Kommunen har bevilget 23,8 millioner kroner til nytt museumsbygg på Odderøya i økonomiplan 2022 – 2025.

Men her stopper det.

I museumsmeldingen fra Kulturdepartementet i mars 2021 skriver regjeringen at de vil prioritere nytt museumsbygg for Vest-Agder-museet. Men prosjektet har ennå ikke dukket opp i statsbudsjettet. Det har trolig sin forklaring i at staten først går inn med midler etter at den aktuelle kommunen har konkretisert sitt bidrag.

Men i forslag til økonomiplan 2023-2026 for Kristiansand kommune vises det til at det ikke ligger inne bevilgning til nytt museum i Nodeviga i forslag til statsbudsjett for 2023: «Kommunen vil yte tilskudd til nytt museumsbygg det årets staten er villig til å gå inn med midler.»

Mens stat og kommune venter på hverandre, skapes det uvisshet om når museumsbygget i Nodeviga kan realiseres. Tiden går fort om dette kretsløpet fortsetter. Jeg vet ikke hvor ansvaret sitter, men situasjonen kaller på noen som står fram og sier at nå er det nok. Eller for igjen å sitere Vilhelm Krag fra 1904: «Er Dere splittergale allesammen? Her sidder Dere og skal lave et Museum, og saa har Dere ikke andet at sige end nei og nei og nei.»

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.