Vågsbygdskauen er det nærmeste og lettest tilgjengelige turområde for en bydel med et innbyggertall på størrelse med hele Hamar kommune. Skauen brukes flittig av turgåere fra hele bydelen og distriktet ellers, og byr på mange vakre vann, bekker, dype daler og et utall av heier med flott utsyn. Det er ryddet og merket gode stier der folk kan ta seg trygt frem. Vågsbygdskauen inneholder også et unikt og særegent naturreservat av særlig verneverdi for planter og dyr.

Søndag 31. mai 2015 gikk hundrevis av mennesker fra Rosseland og forskjellige steder i Vågsbygd for å møtes på Bjørkedalshei. Marsjen var arrangert av blant annet Vågsbygd Vel, I K Vågs Løypeutvalg og Naturvernforbundet.  Bakteppet for marsjen var bygging av den planlagte E39 gjennom skauen. Fævennen omtalte marsjen i avisen 1. juni. Marsjen var egentlig ingen protestmarsj, men en marsj for å synliggjøre for folk hvilket turområde som blir borte når byggingen av veien blir realisert, som Pål Friis uttalte til avisen. Han var den gang styreleder i Vågsbygd Vel.

Siden har Vågsbygdskauen vært under konstante «angrep», hvor naturen har måtte vike for andre interesser.

I åtte år har skauen, bit for bit, blitt spist opp av utbygginger av ulik slag. De siste store inngrepene er utvidelse av Mjåvann industriområde – og bygging av E 39, som har pløyd seg gjennom noe av den mest uberørte delen av Vågsbygdskauen. Det som er tapt, får vi ikke igjen. Mjåvannet som har gitt navn til hele industriområdet, er stort sett fylt igjen og brukt som steindeponi. Flere små vann mot toppen av industriområdet ligger i dag under en flere titalls meter steinfylling.

Går vi opp på Bjørkedalsheia i dag og vender blikket mot Grauthelleren, ser vi noen resultater av åtte års systematisk nedbygging av Vågsbygdskauen – utført av de aktører som har økonomiske interesser i området.

Nå handler det om å verne det som er igjen av uberørt natur i området.  I denne situasjonen har Mjåvann industriområde og Nye Veier planer om å bruke Øygardsvannene vest for E39 som steindeponi for Ytre ringvei og nytt industriområde.  Som om ikke alt dette var nok, har NVE (Norges vassdrag – og energidirektorat/Glitrenett) med støtte av kommunen, planer om å strekke en ny høyspentledning over de to heiene som ble bevart ved tunnel gjennom Mjåvannsheia og Kattfinsheia. Den siste til overmål det høyeste punktet i hele Vågsbygdskauen! NVE mener at andre trasevalg blir for kostbare. NVE tenker som andre utbyggere: Å ta vare på uberørt natur er en kostnad, å ødelegge den er en investering. Slik kan vi ikke fortsette å forvalte naturen og vår felles fremtid.

Det er her det er nødvendig å minne om blant annet følgende:

Traséen for E39 fra Grauthelleren mot Rossevann var opprinnelig foreslått i lang tunell. Men på grunn av merkostnader, den gang beregnet til ca kr 230 millioner, bestemte Kommunal og moderniseringsdepartementet (2016) at veien skulle gå i to tuneller – gjennom Mjåvannsheia og Bruliheia/Kattfinnsheia – men i åpent lende mellom tunellene, blant annet ved passering av Øygardsvannene.

Departementet tilføyde i denne forbindelse at det i arbeidet med reguleringsplanen skal sikres en best mulig plassering av traséen i terrenget og avbøtende tiltak knyttet til støy og terrenginngrep. Det er altså i dette området at NVE, med støtte av kommunen, ønsker at det skal trekkes en kraftlinje – 10 m bred, 20-25 m høye master, med 30 m ryddingsbelte – over Mjåvannsheia og Kattfinnsheia! Løypeutvalget har foreslått en alternativ trasé.

Da reguleringsplanen for Mjåvann 3 ble vedtatt (2020), ble det poengtert at dette var den siste store utvidelsen av industriområdet. Det ble også understreket verdien av å ta vare på gjenværende uberørt natur. Det ble tillatt å bruke østlig skrent ned mot vannene som deponi fra utbyggingen av området. Men vannspeilet skulle ikke røres. Etter endt opparbeidelse forutsettes deponiet planert på toppen og naturlig revegetert. Det ble så tilføyd: «Det planlegges ingen utbyggingsformål på området. Arealet reguleres til friluftsformål.»

Vår sterke oppfordring til politikerne er:

La Øygardsvannene forbli et friluftsområde og en grønn lunge inn mot Vågsbygdskauen på østsiden av ny E39.

Forestill dere følgende: En Ny ringvei i delvis åpent lende med korte tuneller gjennom Jegersberg og Baneheia.  Og/eller Ny E39 fra Grauthelleren i lang tunell gjennom Vågsbygdskauen og overskuddsmassen fra den, dumpet i et av vannene i Jegers eller Baneheia?

Utenkelig? Eller Hva?

NB. I første versjon av denne kronikken sto det at «tusenvis» av mennesker søndag 31. mai 2015 gikk fra Rosseland og forskjellige steder i Vågsbygd for å møtes på Bjørkedalshei. Det skulle stått «hundrevis», slik det sto i det innsendte manuskriptet. Vi beklager.

Red.