Vi bygger alt fra barnehager og sykehus til boliger, viktige samferdselsårer, og vi driver frem utviklingen av bærekraftige lokalsamfunn. Bransjen er også en viktig garantist for å nå klimamålene gjennom utvikling og bruk av ny teknologi og kompetanse.

Totalt sett er årets budsjett tungt å fordøye for bygg- og anleggsnæringen. Regjeringen bremser litt gjennom hele budsjettet, men den største bremsen kommer for vår næring, særlig vei og bane, men også en rekke planlagte byggeprosjekter både i offentlig og privat regi får kutt eller er helt ute.

Regjeringen bremser litt gjennom hele budsjettet, men den største bremsen kommer for vår næring.

Mange av våre medlemmer har båret en tung byrde over lang tid som følge av pandemien og konsekvensene av krigen i Ukraina. I vår region har det også vært tørke i utlysningen av offentlige byggeprosjekter. «Doffin har daua». Behovet for økt aktivitet er svært stor, og for enkelte er det kritisk.

Entreprenørforeningen bygg og anlegg (EBA) har en viss forståelse for at det må strammes inn på offentlig pengebruk for å unngå høyere inflasjon, økte renter og en forlengelse av den vanskelige økonomiske situasjonen. Det er også vår næring avhengig av. Men når regjeringen må finne dekning for andre nødvendige kostnadsøkninger, kan de ikke hente inn stort sett alle innsparingene i bygg- og anleggsnæringen, slik det nå legges opp til. Stans og utsettelser vil kunne medføre langsiktige konsekvenser for næringens evne til å planlegge for lønnsomhet, rekruttering og kompetanseutvikling. Konsekvensene vil merkes i næringen i mange år fremover.

Det mest dramatiske i regjeringens forslag skjer ved kutt i samferdselsprosjekter. Selv om spaden ikke er satt i jorden har det vært jobbet med disse prosjektene lenge allerede, og veldig mange arbeidsplasser er helt avhengig av at denne aktiviteten kommer i gang. Måten det kuttes på nå vil gi følgeskader i mange år. Kutt i samferdselsprosjekter må gjøres med minst to års horisont.

Det bevilges ikke økte midler til byvekstavtalene for 2023. Dette er svært uheldig, i en tid da det hvert eneste år trengs mer midler til flere byområder for å sikre mer bærekraftig areal- og transportplanlegging. Regjeringen sier den skal utrede dette, men nå er tiden for handling, forutsigbar finansiering og stødig styring, ikke flere utredninger!

Overføringene av frie midler til kommunene er små og vil bli spist opp av økte kostnader, noe som igjen ikke vil bidra til å løfte kommunenes evne til å bestille de beste prosjektene lokalt.

Regjeringen har ikke lyttet til fagetaten sin eller til næringen.

Aktivitetsnivået vi har i næringen i dag kommer fra tidligere ordrereserver, og vi registrerer allerede en nedgang i aktiviteten. Store investeringsmidler trekkes inn i dette statsbudsjettet. Dette vil få store konsekvenser for sysselsettingen. Vi regner med at 1 milliard i anleggsinvesteringer gir rundt 1000 årsverk, hvorav over halvparten utenfor selve næringen! De kuttene vi ser nå, kan fort snu et stramt arbeidsmarked til betydelig ledighet.

EBA ønsker å være en pådriver for sunn økonomisk styring, men å utsette nødvendige investeringer er å stikke hodet i sanden. Alle de prosjektene som nå stoppes er viktige bidrag til fremtidig verdiskaping og bolyst over hele landet. Dette er altså ikke bare dårlig nytt for fremtidig verdiskaping, men også for konkurransekraft og fremtidige arbeidsplasser.

Forutsigbarhet er en forutsetning for bærekraft og mer effektiv utbygging av store offentlige investeringer. Stykkevis og usammenhengende planlegging og bygging fører til unødvendige produksjonsstopp, det fordyrer prosjektene og begrenser mulighetene for å kutte utslipp og redusere kostnader.

Kuttene kommer også på toppen av andre store og uventede kutt i viktige kundegruppers investeringsevne som f.eks forslaget om grunnrenteskatt på havbruk, vannkraft og vindkraft. Alt som nå stoppes her betyr også tapte oppdrag for bygg- og anleggsnæringen.

Alle bygge- og infrastrukturprosjekter, både utbygging og vedlikehold, gjøres for å sikre og forbedre fremtidig verdiskaping, sysselsetting, trafikksikkerhet og bolyst. Gode prosjekter som stanses nå gir tilsvarende forsinkelser og reduksjoner i samfunnsnytten.

Vi bygger ikke for å bygge!

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.