I Kristiansand, Vennesla, Agder fylkeskommune og regionen for øvrig har vi en fantastisk mulighet til å endre reisevaner og reisemønster og skape byer og bygder der det er enda bedre å bo enn nå. Men da må vi samarbeide. Kommunene, fylket og staten må sammen bidra til å finne gode løsninger.

Vi har en gylden mulighet til å forhandle med Staten om en god byvekstavtale. Vi håper forhandlingene kan komme i gang om kort tid. Lokalt må vi stå sammen om å få mest mulig ut av den avtalen.

Lokalt har vi sagt at vi kan finansiere 15 prosent av kostnadene i avtalen. Samtidig har vi sagt ja til 11 nye bommer rundt Kristiansand. Staten må stille opp med minst to milliarder kroner.

Hva får vi igjen for dette samarbeidet?

Vi må få på plass hele prosjektet «Den kortreiste bygda» og «den grønne hovedvegen i Vennesla». Det er snakk om et fantastisk prosjekt som kan transformere bygda, sikre nullvekst og reduksjon i trafikken og som peker framover på hvordan vi skal utvikle framtidas lokalsamfunn. Det er grønn satsing der kommune, stat, næringsliv og andre går sammen om å skape løsninger.

Vi skal doble buss- og rutetilbudet i Kristiansandregionen de neste årene. Vi skal bygge bussterminaler langs innfartsårene og ha bussmetro hvert tiende minutt mellom Rona og Kjos, og det skal komme nye bussterminaler og innfartsparkeringer i Lillesand og Birkenes. Vi må sikre gode lokalbusstilbud. Bussen må gå før familiene kjøper bil nummer to og tre. Da kommer endringene i reisevaner.

Det er lagt inn titalls millioner i form av pakker til gang- og sykkelveger i alle kommunene som omfattes av avtalen.

Vi skal ha ny gangvei mellom UiA og Kvadraturen og mellom sykehuset og Kvadraturen. I dag er 60 prosent av alle reiser i regionen med bil. Ni prosent med kollektivtrafikk. Hvis ikke dette drastisk endres, blir det mer køer og trangere om plassen. Vi skal ha sykkel-ekspressveg mellom Sørlandsparken, Randesund og Kjos. Dette er prosjekter som i praksis vil endre måten mange tusen mennesker reiser til og fra jobb på.

Vi skal bygge Gartnerløkka - Kolsdalen og ny Havnegate for å skape byutvikling, bedre transportsystemer og ikke minst bedre mulighet for kollektivtrafikken og de som sykler.

Vi får igjen enormt, rett og slett. Noen tror vi kan fortsette som nå uten byvekstavtalen. Det kan vi ikke. Alternativet kan bli dramatisk for hele Kristiansand-regionen og dermed landsdelen.

Vi får igjen enormt, rett og slett.

Kristiansandregionen har fått nesten en milliard kroner i belønningsmidler siden 2009. Uten dem hadde kollektivtrafikken vært en katastrofe og køene av biler endeløse. Ja til byvekstavtale betyr at vi kan utvikle kollektivtilbudet videre. Nei, betyr at vi vil styre mot sammenbrudd i kollektivtrafikken.

De neste 15 årene vil innbyggertallet stige med mellom 30.000 og 35.000 personer i regionen. Én buss kan erstatte 50 biler. Gåing og sykling og kollektivtrafikk er nødt til å ta en større del av den kortreiste reisingen. Dersom vi ikke endrer reisevaner mot 2030, har vegvesenet beregnet trafikkøkning på 17 prosent. Det er 36.000 flere biler inn og ut av Kristiansand (246.000 til sammen) i døgnet. 36.000 biler tilsvarer 15 mil kø hvis man stiller dem opp etter hverandre. Beregningen er gjort ut fra dagens bomring. Uten bommer blir det mye verre.

I dag er 60 prosent av alle reiser i regionen med bil. Ni prosent foregår med kollektivtrafikk. Hvis ikke dette drastisk endres, blir det mer køer og trangere om plassen. Og det vil hindre næringsutvikling, redusere muligheten for å skape nye arbeidsplasser, ja rett og slett kvele mulighetene til sunn og nødvendig utvikling.

Våre barn og barnebarn skal arve lokalsamfunnene som vi er så glade i. Vi har fått dem i arv fra dyktige kvinner og menn som har tatt mange gode beslutninger. Nå må vi ta ansvar! Vi må levere fra oss en storby og en region med byer og bygder som fungerer i tråd med de utfordringene vi står overfor – bærekraftige lokalsamfunn både i lokalt og globalt perspektiv.

Det er gjennom å finne gode løsninger man tar ansvar, ikke ved å melde seg ut. Morgendagens gode lokalsamfunn skapes når lokale, regionale og nasjonale aktører jobber sammen og anerkjenner oppgavene som må løses.

Vi utfordrer med dette staten til å gjøre sitt. Vi har fantastisk gode prosjekter lagt inn i byvekstavtalen. Nå trenger vi gjennomføring! Staten har ikke dårlig økonomi.

Vi har en klode å redde, men vi har sannelig også en byregion som skal utvikles.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.