Vi tror og mener at det bare er et spørsmål om tid før konteinerne må ut av sentrum, for kvadratmeterne for en optimal drift mangler, og oppgavene vil bli flere og mer plasskrevende i tiden som kommer.

De fleste av politikerne er enige i dette, og alternativene har blitt utredet. Vi står igjen med to, den allerede etablerte industrihavna i Kongsgård – eller å forbli der den er uten muligheter til å vokse.

Vi tar utgangspunkt i den første, noe annet er utenkelig med tanke på havnebyens behov og hvor vi vil i fremtiden med vekst, verdiskapning og arbeidsplasser. Og det leder oss inn på et spørsmål som vi ikke stiller oss, men som burde bli stilt langt oftere – hva vil vi med Lagmannsholmen når konteinerne er borte?

Hva synes du? Si din mening nederst i innlegget.

For en tilfeldig forbipasserende kan Lagmannsholmen fortone seg som lukket, komprimert og utilgjengelig. For oss som har vært der ute, er det rett og slett et hav av muligheter som åpner seg bak alt det en ikke ser ved første øyekast.

Studenter blir utfordret på hva de ser her, og hvilke prosesser som finnes, hva som kan bli. Det virker urimelig, ja nesten urettferdig, at innbyggerne i Kristiansand ikke skal ha tilgang til dette området, som må betraktes som et av de aller fineste områdene vi har i hele kommunen. Naturlig og i forlengelsen av sentrum, ligger tilgangen til en ny sjøkant. I hjertet av byen kan vi få en helt ny bydel hvor alle kan ha sin plass, sin tilhørighet eller oppleve alle de kvalitetene som området har å by på. Men, det krever noe av oss.

For oss som har vært der ute, er det rett og slett et hav av muligheter som åpner seg bak alt det en ikke ser ved første øyekast.

Vi har hele tiden vært tydelige på at dette nye området må komme allmennheten mest mulig til gode.

Allerede i 2019 ble det flertall i bystyret for å sikre allmennhetens interesser, samt en by- og arkitektur-utvikling som er variert og egnet for å skape godt byliv. Området skal planlegges slik at gater, parker, promenader og offentlige rom skal fremstå inviterende for allmennheten, og privatiserende elementer må unngås.

Dette skal vi følge opp. Vi ser for oss at Lagmannsholmen skal være åpen og inviterende for hele byens befolkning. Her vil vi ha byliv, friområder og områder for ferdsel. Denne nye bydelen kan være et sted man drar for å ta en kaffe på en av de nye kaffebarene eller sitte på en uterestaurant langs sjøkanten.

Vi må våge å tenke stort, og vi skal være tydelige på hvordan vi må prioritere for å gjøre dette til en bydel for alle. Vi må ta utgangspunkt i at det som skjer på bakkeplan, må være tilgjengelig for alle og invitere til bruk. Vi tenker kafeer, restauranter, puber, butikker og opplevelsen av å ta del i området, men da må boliger og næringsarealer vike til fordel for dette, og tenkes i høyden i stedet.

Sjøkanten skal være åpen, enten gjennom grøntområder eller promenader, men også med opplevelser, god mat og drikke. Kanskje kan også Fiskebrygga, et av byens vakreste steder, forlenges inn på Lagmannsholmen. Eller hva med å legge kulturtilbud som bibliotek eller scene for å ytterligere forsterke opplevelsen og lyden av byen. Vi kan bruke farger, kunst og skape helårlige byrom som inviterer inn.

Vi trenger ikke et nytt Bjørvika. Det må være Lagmannsholmen, og det må være et eget og selvstendig uttrykk. Ikke et nytt Barcode, Tangen eller Kanalbyen, men i stedet det som ivaretar og forsterker Kristiansand sin identitet som sørlandsby.

Vi kan bygge moderne, og vi kan bygge klassisk. Vi kan sørge for varme og inkluderende byrom, kanskje til og med et lite torg med uteservering og vakre bygg og omgivelser, etter kontinental europeisk modell? Noen av oss drømmer fremdeles om elektriske ferjer mellom bydelene, med knutepunkt på Lagmannsholmen.

Her er det så mange muligheter, og derfor må vi i gang å planlegge nå. Når vi bygger Lagmannsholmen, så skal byens innbyggere stå i fokus. Hvordan gjør vi dette området attraktivt og et sted folk kan oppsøke?

Her inviterer vi til en idédugnad. I den kommende diskusjonen vil vi derfor be om innspill, tanker og ideer til hvordan Lagmannsholmen blir den bydelen som vi alle ønsker den skal bli.